Maersk Gruppen sælger aktiver for ti milliarder kr
Der er tale om et mere end almindeligt frasalg af aktiver, som Maersk Gruppen for alvor har kick-startet med salget af DFDS i går. Alt i alt har Maersk Gruppen nemlig sat aktiver på salgslisten, der kan løbe op i en samlet værdi på i alt cirka ti milliarder kroner.
Det vurderer aktieanalytiker Dan Togo Jensen, Handelsbanken, over for ShippingWatch.
I beløbet indgår oven i købet kun de helt store frasalg, som Maersk Gruppen har annonceret eller allerede igangsat. Dertil skal lægges de forholdsvis mindre frasalg så som den nylige afhændelse af Bridge Terminal Transport i USA.
VLCC er cash cow
Aktieposten i DFDS har en markedsværdi på 1,7 mia. kr. Den endelige pris landende ifølge en meddelelse til Københavns Fondsbørs på 1,64 mia. kr., som blev fastsat, efter at Danske Bank og Nordea solgte de aktier, som DFDS ikke selv ville købe af Maersks aktiepost på det frie marked i går.
Maersk får 1,64 mia. kr. for DFDS-aktier
Maersk gruppen har også bekræftet, at aktieposten på 37 pct af det norske biltransport-rederi Höegh Autoliners er til salg, uden at gruppen dog vil sige noget om timing og pris. Meldingen fra Esplanaden er alene, at der ikke foregår aktive forhandlinger pt. Höegh Autoliners er væsentligt sværere at prisfastsætte, da det er privatejet, men vurderingerne lyder på ”minimum en milliard kroner og sandsynligvis mere”.
Den helt store cash cow er imidlertid de 21 råolie-tankskibe, VLCCere, som CEO for Maersk Group, Nils Smedegaard Andersen, offentligt satte til salg i forbindelse med halvårsregnskabet i midten af august. De kan indbringe 1,5 mia USD, eller omkring ni mia. kr., da der er tale om en meget ung flåde med flere skibe, der kun er tre år gamle, lyder vurderingen. Udfordringen bliver dog at finde køberen, da samtlige VLCC-ejere er voldsomt presset af et overbud på markedet, som de selv vurderer til omkring 60 skibe.
Fokusere på fire ben
Frasalget er en del af Maersk Gruppens ønske om at fokusere på de fire kerneområder, Maersk Line, Drilling, Maersk Oil og APM Terminals. Hertil kommer så det femte ben med øvrige forretninger, som Maersk ligeledes offentliggjorde i forbindelse med regnskabet, men Dan Togo Jensen vurderer, at de mange penge, Maersk står til at indkassere inden for en overskuelig fremtid, skal bruges på de fire hovedområder, og sandsynligvis især Oil og APM Terminals:
”Der ligger et stort udviklingspotentiale i terminalforretningen. Drilling er tæt på at nå sit mål, og jeg tror ikke man går ud og investerer i nye rigge lige nu, ligesom at Maersk Line har iværksat et stort investeringsprogram. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis APM Terminals investerer yderligere i det russiske marked, ” siger Dan Togo Jensen til ShippingWatch.
Global Port vil købe NCC
Seneste udvikling på det russiske havnemarked er, at det delvist APM Terminals ejede Global Ports har lagt billet ind på at købe den store konkurrent NCC, hvilket i givet fald vil skabe en gigant, der sidder på næsten halvdelen af det russiske marked. APM Terminals er også interesseret i at investere yderligere i Afrika og Sydamerika. Lige præcis i går indviede APM Terminals således en jernbane i Nigeria, der har været lukket ned i 16 år for ar forbedre infrastrukturen frem til Afrikas vigtigste havn.
Nils Smedegaard tegner konturerne af det nye Maersk
Maersk etablerer ny kerneforretning
Relaterede artikler:
Nils Smedegaard tegner konturerne af det nye Maersk
For abonnenter