En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
06.09.2013kl. 06.18

Maersk Gruppen sælger aktiver for ti milliarder kr

Med salget af DFDS har Maersk Gruppen taget fat på en proces, hvor den har stillet aktiver for omkring ti milliarder kroner til salg. APM Terminals kan blive vinderen, lyder vurderingen.
Foto: Maersk
af TOMAS KRISTIANSEN

Der er tale om et mere end almindeligt frasalg af aktiver, som Maersk Gruppen for alvor har kick-startet med salget af DFDS i går. Alt i alt har Maersk Gruppen nemlig sat aktiver på salgslisten, der kan løbe op i en samlet værdi på i alt cirka ti milliarder kroner.

Det vurderer aktieanalytiker Dan Togo Jensen, Handelsbanken, over for ShippingWatch.

I beløbet indgår oven i købet kun de helt store frasalg, som Maersk Gruppen har annonceret eller allerede igangsat. Dertil skal lægges de forholdsvis mindre frasalg så som den nylige afhændelse af Bridge Terminal Transport i USA.

VLCC er cash cow

Aktieposten i DFDS har en markedsværdi på 1,7 mia. kr. Den endelige pris landende ifølge en meddelelse til Københavns Fondsbørs på 1,64 mia. kr., som blev fastsat, efter at Danske Bank og Nordea solgte de aktier, som DFDS ikke selv ville købe af Maersks aktiepost på det frie marked i går.

Maersk får 1,64 mia. kr. for DFDS-aktier 

Maersk gruppen har også bekræftet, at aktieposten på 37 pct af det norske biltransport-rederi Höegh Autoliners er til salg, uden at gruppen dog vil sige noget om timing og pris. Meldingen fra Esplanaden er alene, at der ikke foregår aktive forhandlinger pt. Höegh Autoliners er væsentligt sværere at prisfastsætte, da det er privatejet, men vurderingerne lyder på ”minimum en milliard kroner og sandsynligvis mere”.

Den helt store cash cow er imidlertid de 21 råolie-tankskibe, VLCCere, som CEO for Maersk Group, Nils Smedegaard Andersen, offentligt satte til salg i forbindelse med halvårsregnskabet i midten af august. De kan indbringe 1,5 mia USD, eller omkring ni mia. kr., da der er tale om en meget ung flåde med flere skibe, der kun er tre år gamle, lyder vurderingen. Udfordringen bliver dog at finde køberen, da samtlige VLCC-ejere er voldsomt presset af et overbud på markedet, som de selv vurderer til omkring 60 skibe.

Fokusere på fire ben

Frasalget er en del af Maersk Gruppens ønske om at fokusere på de fire kerneområder, Maersk Line, Drilling, Maersk Oil og APM Terminals. Hertil kommer så det femte ben med øvrige forretninger, som Maersk ligeledes offentliggjorde i forbindelse med regnskabet, men Dan Togo Jensen vurderer, at de mange penge, Maersk står til at indkassere inden for en overskuelig fremtid, skal bruges på de fire hovedområder, og sandsynligvis især Oil og APM Terminals:

”Der ligger et stort udviklingspotentiale i terminalforretningen. Drilling er tæt på at nå sit mål, og jeg tror ikke man går ud og investerer i nye rigge lige nu, ligesom at Maersk Line har iværksat et stort investeringsprogram. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis APM Terminals investerer yderligere i det russiske marked, ” siger Dan Togo Jensen til ShippingWatch.

Global Port vil købe NCC

Seneste udvikling på det russiske havnemarked er, at det delvist APM Terminals ejede Global Ports har lagt billet ind på at købe den store konkurrent NCC, hvilket i givet fald vil skabe en gigant, der sidder på næsten halvdelen af det russiske marked. APM Terminals er også interesseret i at investere yderligere i Afrika og Sydamerika. Lige præcis i går indviede APM Terminals således en jernbane i Nigeria, der har været lukket ned i 16 år for ar forbedre infrastrukturen frem til Afrikas vigtigste havn.

Nils Smedegaard tegner konturerne af det nye Maersk

Maersk etablerer ny kerneforretning

Maersk Oil sænker ambitionerne for 2013

Global Ports vil opkøbe russisk storkonkurrent 

Relaterede artikler:

  • Nils Smedegaard tegner konturerne af det nye Maersk

    For abonnenter

  • Maersk etablerer ny kerneforretning

  • Maersk Oil sænker ambitionerne for 2013

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Photo: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Photo: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge