ShippingWatch

Asien-Europa falder med 4,4 procent

Spotindekset, SCFI, mellem Asien og Europa, er faldet med 4.4 pct. og er nu nede med 21 pct. siden starten af august.

Det vigtige rateindeks mellem Asien og Europa faldt med 4,4 procent i denne uge. Dermed er Shanghai Containerized Freight Index nede med 21 procent siden begyndelsen af august, hvor det oplevede en optur oven på sommeren.

Det totale indekse steg i ugen med 2,3 pct. til 1109,14 fra 1083,99 i sidste uge. Den for A.P. Møller - Mærsk vigtige rute fra Asien til Europa vægter 20 pct. af SCFI, mens ruterne fra Asien til Middelhavet vægter 10 pct.

Faldet er overraskende, da en stribe rederier har varslet ratestigninger per 1. september. Tidligere tiders ratestigninger har udløst stigninger forud for
implementeringsdatoen. Det samlede indeks, der dækker over alle de store ruter, steg med 2,3 pct. i ugen til 1109 point. Det var hjulpet af pæne stigninger fra Asien til den amerikanske vestkyst.

En hård priskrig sendte i andet kvartal spotraterne ned til 514 dollar per tyvefodscontainer på ruten fra Asien til Europa. Store generelle ratestigninger
har dog siden 1. juli presset raterne opad. Men markedet er fortsat præget af overkapacitet. Ved årsregnskabet fortalte administrerende direktør for A.P.
Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, at Maersk Line kan bære lave rater efter en markant reduktion af enhedsomkostningerne.

"Der er ingen tvivl om, at raterne i andet kvartal har været meget lave og utilfredsstillende. Vi forventer dog nu, at vi kan holde raterne på et rimeligt niveau resten af året. Men vi kan ikke garantere for, at vi kan bryde rytmen med generelle ratestigninger efterfulgt af fald. Det er et markedsspørgsmål og et
spørgsmål om, hvor langt ned, containerrederierne er villige til at gå," sagde Nils Smedegaard.

Hapag-Lloyd varsler markant ratestigning til september 

Raterne for de største tørlastskibe fortsætter opad 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs