ShippingWatch

Platou: Skibene er kommet ned i fart

Rederierne sænkede farten i årets 2. kvartal, og containerskibene sejlede langsomst, skriver Platou i ny analyse, hvor også Maersk Line fremhæves.

Foto: Rederiforeningen

Skibenes brug af såkaldt slow steaming steg med 1,8 pct. i 2. kvartal 2013 i forhold til årets første kvartal, og med 3,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skriver det norske analysehus Platou i en undersøgelse foretaget blandt 6.000 skibe.

Containerskibene var de skibe, der sænkede farten mest i perioden, med en gennemsnitshastighed på 14,6 knob, sejlede de 4,1 pct. langsommere end i 1. kvartal 2013, skriver Platou, og nævner Maersk Line som eksempel.

Maersk Line formåede at sænke farten på selskabets services mellem Asien og Europa, ned til 15 knob ved at reducere antallet af havneanløb. Dette reducerede mængden af tid tilbragt i havne, hvilket betød, at skibenes hastighed på havet imellem havnene kunne sænkes uden at det gik udover de planlagte ankomstider i Europa, skriver analysehuset, der fremadrettet stiller spørgsmålstegn ved om hastigheden igen vil stige.

"Vi tror på, at hvis den optimale hastighed skal være højere end 11,5 knob vil det enten kræve, at bunkerpriserne falder til 500 USD/ton, eller at Capesize-raterne stiger til 32.000 USD pr dag. Der skal med andre ord væsentligt højere rater eller store dyk i oliepriserne til, hvis udviklingen i slow steaming skal ændres," skriver Platou i analysen.

VLCC-segmentet sejlede i gennemsnit 12,1 knob i august, et lille fald i forhold til 12,8 knob i august 2012. Tørlastskibene sejlede 11,6 knob, hvilket er et fald på 2,8 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Platou: Meget overraskende, men nu stiger raterne

Maersk Line: P3 skal have én fælles "reliability"

Platou Markets: Endelig vender shippingmarkedet 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs