Asien-Europa-rater falder til to måneders lavpunkt

Spotraterne på contrainerfragt mellem Asien og Europa faldt i denne uge til det laveste niveau siden før de seneste måneders ratestigninger.
Foto: Wärtsila
Foto: Wärtsila
AF RITZAU FINANS

Ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks, SCFI, dykkede Asien-Nordeuropa-raten denne uge 7,2 pct. til 1238 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det var dermed det laveste niveau siden slutningen af juni, hvor rederiernes ratestigninger fik spotraten til at springe fra 501 til 1409 dollar per teu på ruten på en enkelt uge.

Det var samtidig største procentmæssige ratefald i tre måneder på ruten.

Ratefald på større ruter

Rederierne oplevede ifølge SCFI ratefald på alle de større handelsruter i ugens løb. Således faldt spotraten til Middelhavet med 5,2 pct. til 1244 dollar per teu, mens der var fald på henholdsvis 2,7 og 1,4 pct. i raterne til de amerikanske vest- og østkyster.

Læs ugens bedste historier på ShippingWatch 

Det samlede SCFI-indeks faldt - ligesom Asien-Europa-spotraten - for tredje uge i træk og ligger nu på 1084.

En hård priskrig sendte i andet kvartal spotraterne ned til 514 dollar per tyvefodscontainer. Store generelle ratestigninger omkring 1. juli og 1. august har siden presset raterne opad, men markedet er fortsat præget af overkapacitet.

Maersk kan klare lave rater

Ved sit nylige halvårsregnskab fortalte administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, at Maersk Line kan bære lave rater efter en markant reduktion af enhedsomkostningerne.

"Der er ingen tvivl om, at raterne i andet kvartal har været meget lave og utilfredsstillende. Vi forventer dog nu, at vi kan holde raterne på et rimeligt niveau resten af året. Men vi kan ikke garantere for, at vi kan bryde rytmen med generelle ratestigninger efterfulgt af fald. Det er et markedsspørgsmål og et spørgsmål om, hvor langt ned, containerrederierne er villige til at gå," sagde Nils Smedegaard efter regnskabet fredag 16. august.

SCFI-indekset måler spotprisen på at få fragtet containere fra Shanghai til en række destinationer verden over. Vigtigst er ruterne til Europa, der betegnes som verdens travleste handelsrute og er livsvigtig for containerrederier somA.P. Møller - Mærsks af slagsen, Maersk Line.

Efter de vellykkede rateløft i starten af juli og august har de fleste rederier varslet kunderne om nye prisstigninger med effekt 1. september.

/RITZAU/FINANS

Transatlantic vil skabe ny baltisk storspiller på ro-ro 

SCFI-indekset dykker med tre procent 

Shanghai får status af frihandelszone

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også