Facebook-helt forlader Maersk
Maersk Line har været yderst toneangivende på de sociale medier i de seneste år, og de omkring 1,5 millioner likes, som Maersk i alt har på Facebook og de mange følgere på Twitter er nået gennem en stram strategi, som Jonathan Wichmann siden 2011 har udlagt.
"Jeg har hele tiden set mig selv som en konsulent hos Maersk i forhold til det her projekt med at få virksomheden i gang på sociale medier, og nu er projektet nået til et punkt, hvor det ikke nødvendigvis er mine kompetencer, der er brug for længere. Da jeg så samtidig fik et spændende tilbud fra Partners, kunne jeg ikke sige nej," siger Jonathan Wichmann til Børsen.
Han skal fremover prøve kræfter med reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, hvor han fra 1. oktober skal rådgive kunder om digitale satsninger.
Twitter skal skabe mersalg hos Maersk Line
Og han har noget at byde ind med, mener han:
"Mange virksomheder kan blive meget bedre til at få sociale medier ind under huden og arbejde sammen om det på tværs af hele virksomheden. Her kan jeg måske være en slags fødselshjælper. Omvendt mener jeg også, at det er meget forskelligt, hvor meget virksomheder bør bruge sociale medier, og jeg er ikke bange for at sige, hvis en kampagne slet ikke egner sig på f.eks. Twitter," siger Jonathan Wichmann til Børsen.