Alphaliner: Kapløbet om megaskibe tager til i styrke

Containerrederiernes kapløb om nye megaskibe vil fortsætte med uformindsket styrke, og flere af de mindre aktører blandt de 20 største som MOL og NYK synes tvunget til at være de næste, der bestiller de såkaldte ULCS'ere over 10.000 teu for at nedbringe omkostningerne, skriver Alphaliner tirsdag.
I årets første syv måneder er der foreløbig leveret 147 skibe svarende til i alt 938.500 teu, der for hele året 2013 forventes at nå over 1,5 mio. teu. I alt er der foreløbig leveret 24 skibe over 13.000 teu i år med yderligere 10 inden årets udgang.
Rædselskvartal fortoner sig i halvårsregnskaber
Franske CMA CGM har for kort tid siden føjet yderligere tre 16.000 teu skibe til ordrebogen fra et kinesisk værft, så den samlet vil omfatte i alt ni af disse inklusiv de tre, der allerede er leveret, skriver Alphaliner, som videre konstaterer, at af de fire Top 20-rederier, der foreløbig har fremlagt halvårsregnskab og med tyske Hapag-Lloyd som det eneste i plus, er det gennemgående tema behovet for at reducere driftsomkostningerne. Men uheldigvis for rederne kan det stort set kun lade sig gøre gennem opgradering af flåden og dermed yderligere kapacitet til flåden af alt for mange skibe.
Adskillige andre rederier som MOL og NYK, der hidtil har har haft gavn af deres alliancepartnere og deres ULCS-tonnage, er tvunget til at gøre noget og bestille større skibe meget snart for at erstatte chartrede skibe, der i 2016 skal leveres tilbage til partnerne APL og OOCL.
Ordrebøgerne bugner i flere containerrederier
Den trods alt gode nyhed for rederne er, at væksten i flåden er taget lidt af, fordi flere skibe sendes til ophugning. 2013 forventes at sætte ny rekord i forhold til niveauet i 2009, hvor der blev skrottet i alt 379.000 teu.
Maersk Line har netop modtaget andet skib i Triple-E serien, Majestic Maersk, efter leveringen af Mærsk Mc-Kinney Møller den 28.juni. Det tredje, Mary Maersk, forventes leveret i midten af september.
ULCSere, Ultra Large Container Ships, udgør i øjeblikket seks procent af den samlede containerflåde i drift blandt Top 20-rederierne, men forventes at stige til over 10 procent i 2016.
Yderligere tre rederier, Evergreen, Yang Ming og K Line, vil i løbet af de næste to år modtage megaskibe fra forskellige værfter, mens andre ifølge Alphaliner forventes at bekræfte nybygningsordrer på ULCS-tonnage inden for de næste 12 måneder.
Her er Mærsk Mc-Kinney Møller på vej gennem Suez
Fransk containergigant udvider antallet af nye megaskibe