En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
13.08.2013kl. 07.26

Alphaliner: Kapløbet om megaskibe tager til i styrke

Mindre aktører blandt verdens 20 største containerrederier er tvunget til meget snart at bestille nye megaskibe, hvis de skal kunne klare sig i konkurrencen, skriver Alphaliner.
Foto: Leth Suez
af OLE ANDERSEN

Containerrederiernes kapløb om nye megaskibe vil fortsætte med uformindsket styrke, og flere af de mindre aktører blandt de 20 største som MOL og NYK synes tvunget til at være de næste, der bestiller de såkaldte ULCS'ere over 10.000 teu for at nedbringe omkostningerne, skriver Alphaliner tirsdag.

I årets første syv måneder er der foreløbig leveret 147 skibe svarende til i alt 938.500 teu, der for hele året 2013 forventes at nå over 1,5 mio. teu. I alt er der foreløbig leveret 24 skibe over 13.000 teu i år med yderligere 10 inden årets udgang.

Rædselskvartal fortoner sig i halvårsregnskaber 

Franske CMA CGM har for kort tid siden føjet yderligere tre 16.000 teu skibe til ordrebogen fra et kinesisk værft, så den samlet vil omfatte i alt ni af disse inklusiv de tre, der allerede er leveret, skriver Alphaliner, som videre konstaterer, at af de fire Top 20-rederier, der foreløbig har fremlagt halvårsregnskab og med tyske Hapag-Lloyd som det eneste i plus, er det gennemgående tema behovet for at reducere driftsomkostningerne. Men uheldigvis for rederne kan det stort set kun lade sig gøre gennem opgradering af flåden og dermed yderligere kapacitet til flåden af alt for mange skibe.

Adskillige andre rederier som MOL og NYK, der hidtil har har haft gavn af deres alliancepartnere og deres ULCS-tonnage, er tvunget til at gøre noget og bestille større skibe meget snart for at erstatte chartrede skibe, der i 2016 skal leveres tilbage til partnerne APL og OOCL.

Ordrebøgerne bugner i flere containerrederier 

Den trods alt gode nyhed for rederne er, at væksten i flåden er taget lidt af, fordi flere skibe sendes til ophugning. 2013 forventes at sætte ny rekord i forhold til niveauet i 2009, hvor der blev skrottet i alt 379.000 teu.

Maersk Line har netop modtaget andet skib i Triple-E serien, Majestic Maersk, efter leveringen af Mærsk Mc-Kinney Møller den 28.juni. Det tredje, Mary Maersk, forventes leveret i midten af september.

ULCSere, Ultra Large Container Ships, udgør i øjeblikket seks procent af den samlede containerflåde i drift blandt Top 20-rederierne, men forventes at stige til over 10 procent i 2016.

Yderligere tre rederier, Evergreen, Yang Ming og K Line, vil i løbet af de næste to år modtage megaskibe fra forskellige værfter, mens andre ifølge Alphaliner forventes at bekræfte nybygningsordrer på ULCS-tonnage inden for de næste 12 måneder.

Her er Mærsk Mc-Kinney Møller på vej gennem Suez 

Nu bygger Kina også megaskibe 

Fransk containergigant udvider antallet af nye megaskibe 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Leth Suez

    Her er Mærsk Mc-Kinney Møller på vej gennem Suez

  • Foto: Hempel

    Nu bygger Kina også megaskibe

  • Fransk containergigant udvider antallet af nye megaskibe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Business Development

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge