En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
12.08.2013kl. 16.48

Stor splittelse hos analytikere om Maersk 2Q

Forud for Maersk-gruppens regnskab for 2. kvartal fredag er analytikerne i stor vildrede omkring retningen for især de lyseblå shippingaktiviteter.
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærsks kvartalstal er en af de mest imødesete begivenheder i den danske regnskabssæson, og det skyldes ikke kun rederiets størrelse og status. Forud for regnskabet fredag er analytikerne nemlig i stor vildrede omkring retningen for især de lyseblå shippingaktiviteter.

Et underskud på 1,1 mia. kr.? Eller et overskud på 853 mio. kr.? Det er henholdsvis laveste og højeste bud på resultatudviklingen i containerrederiet Maersk Line i andet kvartal blandt analytikerne - et billede på markedets store usikkerhed om udviklingen.

At der i foråret herskede ratekrig på den travle containerrute mellem Asien og Europa er ingen hemmelighed, især ikke efter at, Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen erkendte det i forbindelse med koncernens seneste regnskab. Men hvor meget, den har kostet for Mærsks bundlinje, er der intet klart svar på.

"Vi forventer et marginalt mængdefald, og at raterne er faldet med ca. 10 pct. til 2701 dollar per fyrrefodscontainer i kvartalet. Små lønsomhedsforbedringer og lavere brændstofomkostninger påvirker dog positivt og vil medvirke til at sikre et nettoresultat på 426 mio. kr. i kvartalet," forudser Sydbanks Jacob Pedersen.

Mere pessimistisk er australske Macquarie:

"Vi forudser et overskud i Maersk Line på bare 9 mio. dollar (ca. 50 mio. kr.) i andet kvartal ... et underskud kan ikke udelukkes på grund af den iboende høje usikkerhed," skriver finanshuset i sin optakt.

Finanshuset Macquarie øjner stor skuffelse fra Maersk Oil 

Medianestimatet blandt otte analytikere er et overskud i Maersk Line på 347 mio. kr. - eller mere end 70 pct. under bundlinjen i både første kvartal af 2013 ogandet kvartal af 2012 - ifølge tal indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

Olien også i skuffefare?

Den noget mere stabile olieudvinding i Maersk Oil ventes også i tydelig tilbagegang, og heller ikke her ligger analytikernes prognoser specielt tæt. Medianestimatet er på et overskud på 1616 mio. kr., et fald fra 2755 mio. kr. i samme kvartal af 2012, men buddene svinger med over en milliard: fra 896 til 1936 mio. kr.

Også her er Macquarie blandt de mest pessimistiske. Maersk Oil kan "skuffe betydeligt" i regnskabet, skriver Macquarie med henvisning til et fald i olieprisen, skuffende olieproduktion i Danmark, og større udvindingsudgifter samt ned- og afskrivninger, som australierne ser øget i kvartalet.

Konsensus forudser en olieproduktion på 245.000 tønder per dag og dermed et lille løft fra de 239.000, den var nede på i første kvartal.

Forventningerne holder

Trods risiko for skuffelser i de enkelte divisioner i andet kvartal, ser de fleste analytikere dog fortsat mildt på udsigterne for hele 2013. Her har Mærsk-koncernen lovet et resultat på linje med 2012, når man ser bort fra de særlige poster, der løftede især oliedivisionens bundlinje.

Konsensusestimatet for 2013-overskuddet ligger på 17,0 mia. kr., relativt tæt på de omkring 2,9 mia. dollar (ca. 16,3 mia. kr.), shipping- og oliegigantens ledelse selv har stillet i udsigt. På divisionsbasis tror analytikerne også i overvejende grad på løfterne om forbedret indtjening i både Maersk Line, havneforretningen APM Terminals og boreriggene i Maersk Drilling.

/RITZAU FINANS

Danske Banks analytikere hæver anbefaling på Maersk 

Maersk Line trækker fra markedet på antal services 

Relaterede artikler:

  • Foto: Wärtsila

    Danske Banks analytikere hæver anbefaling på Maersk

  • Foto: Øyvind Hagen/Statoil

    Finanshuset Macquarie øjner stor skuffelse fra Maersk Oil

  • Foto: Maersk Line

    Maersk Line trækker fra markedet på antal services

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Tank

Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys

John Fredriksen har opkøbt næsten en fjerdedel af aktierne i Euronav. Han er dermed tæt på eje ligeså meget som Saverys-familien, der blokerede for en fusion med Frontline. Analytiker undrer sig. Opdateret.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge