Containerrederier prøver igen at løfte raterne

Det er efterhånden ren rutine. Endnu en gang skal den første i måneden markere højere priser på containerfragt fra Asien til Europa. Det er i hvert fald intentionen hos en række rederier, der har varslet rateløft på ruten med effekt 1. september. Det skriver shippingavisen Lloyd's List.
Det kommer efter succesfulde ratestigninger omkring både 1. juli og 1. august, der fik spotraten på den vigtige Asien-Europa-rute til at næsten tredobles fra 514 dollar per tyvefodscontainer (teu) i slut-juni til 1501 dollar sidste uge.
Denne uge bød godt nok på et tilbagefald til 1436 dollar per teu ifølge SCFI-indekset, men de seneste måneders succes skal altså følges op 1. september, hvis det står til rederierne.
Fearnley: Ny Maersk-alliance kan forklare stabilt ratehop
Indtil videre har MSC, Hapag-Lloyd, Hanjin, Nippon Yusen (NYK) og OOCL meldt sig på banen med rateløft i omegnen af 500 dollar fra starten af måneden, skriver Lloyd's List.
Dermed er verdens næst-, 6.- og 7.-største containerrederier allerede ombord på planen, der i de to forudgående tilfælde fik stort set alle branchens største spillere med.
Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Maersk Line, der med en markedsandel på 15,0 pct. er verdens største, om hvorvidt det ligesom de i sidste to måneder vil varsle prisstigninger over for kunderne.
/RITZAU FINANS