En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.08.2013kl. 11.52

Det blå erhvervsliv håber blot Henrik Sass holder tiden ud

SFeren Annette Vilhelmsen blev en overgangsfigur i søfartens ministerium, der eksekverede hvad forgængeren Ole Sohn havde udtænkt. Nu beder det blå erhvervsliv bare om een ting: At Henrik Sass holder tiden ud.
Foto: SLOTTEMO LYNGSTAD MARTIN
af TOMAS KRISTIANSEN

Endnu en minister. En ny minister, Henrik Sass Larsen (S), uden den store indsigt i søfart eller hele det maritime område, der ellers er en af de fire hjørnestene, som Danmark skal satse på fremover. Og en minister som man ikke ved, om han brænder for søfart eller om han alene er sat på posten, fordi der er brug for at vende de sølle meningsmålinger frem til det næste Folketings-valg.

Her er skibsredernes nye ønskeliste til regeringen 

Sådan siger man i erhvervet i dag, efter endnu en udskiftning på den vigtige post i regeringen som Erhvervs- og vækstminister og herunder altså som minister for hele det blå erhvervsliv. Ministeriet er blandt dem, der har været hårdest ramt af rokader, siden den nuværende regering tiltrådte. Derfor lyder det første ønske, at den nye søfartsminister blot skal blive tiden ud, så man ikke - for fjerde gang - skal introducere en politiker over for Søfartsstyrelsen, Rederiforeningen, Danske Maritime, EU, IMO og alle andre de store aktører i branchen, en tur til Esplanaden ligger uden tvivl også i kortene.

Åben og ærlig

Annette Vilhelmsen har sådan set haft en ganske god respekt i erhvervet, men allermest for sin ærlighed og interesse over for sektoren, mere end for sin iderigdom og pondus. I modsætning til sin forgænger Ole Sohn var det ikke i hendes ministertid, at der blev bragt nye ideer og visioner til torvs. Hvor Sohn huskes som manden, der introducerede de store internationale perspektiver, skabte gode kontakter i Korea og Singapore, ser det i dag ud til, at Villhemsen vil blive husket for, at videreføre, hvad forgængeren havde skabt, uden den samme "con amore", som erhvervet mente, Ole Sohn havde. Under Sohn lød parolen, at København skulle være Europas svar på Singapore. Men da Vilhelmsen kunne præsentere det endelige udspil, var Køenhavns rolle på det maritime verdenskort reduceret til et europæisk knudepunkt.

Farvel til SF-epoken

Med Vilhelmsens farvel er det også et farvel til SF-epoken i søfarts-ministeriet. Erhvervs- og vækstministeriet har traditionelt været ministeriet, som de stærke partier i de forskellige koalitioner tog til sig. K og S har haft en række betydende ministre i den grønne bygning for enden af Slotsholmsgade, og nu sætter S og en af partiets prinser sig så på posten igen. Og den manøvre sætter det maritime erhverv sin tillid til. Den reelle baggrund for, at Vilhelmsen kom til, var valget af hende som ny partiformand, og at hun i den forbindelse skulle have et stærkt ministerium. Håbet er, at valget af en yngre politiker med ambitioner kan give en ny drivkraft, også når det gælder rederierne, den store underleverandørindustri, havnene og den ekspanderende offshore-industri.

Lang dagsorden

Hvordvidt den nye minister vil prioritere dagsorden anderledes end sin forgænger, ved man ikke endnu. Men det er dog udsandsynligt, da de store udfordringer er givet på forhånd. Herhjemme er det vækstudspillet, der skal videreføres. Ministeriet har netop måtte udskyde et af prestigeprojekterne, den stort anlagte, internationale konference i Danmark om grøn skibsfart. EU vil sandsynligvis vende tommelfingeren opad eller nedad for den helt afgørende tonnageskat inden 2014. Og IMO er ude i vanskeligt opgør om kravene om ballastvand, svovl og Nox.

I bedste fald får den nye minister to år på posten frem til 2015 til at tage sig af udfordringerne. For senest den 14.september 2015 skal der afholdes Folketings-valg igen.

International shippingkonference i Danmark udskudt 

Vilhelmsen leder efter flere penge til vækstpulje

Medie: Minister til kamp mod sort alliance i skibsfart

Rederne: Hurtig Evergas-løsning godt signal til udlandet

Vilhelmsen erkender tab af maritime job 

Relaterede artikler:

  • International shippingkonference i Danmark udskudt

    For abonnenter

  • Foto: Carsten Lundager, Danmarks Rederiforening

    Vilhelmsen leder efter flere penge til vækstpulje

    For abonnenter

  • Rederne: Hurtig Evergas-løsning godt signal til udlandet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

Den finske leverandør Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til ca. 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Photo: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Photo: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Photo: Shailesh Andrade/reuters/ritzau Scanpix
Container

Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter

Containerrederierne har i stor stil flyttet tonnage væk fra ruterne fra Asien i løbet af 2022, og det gavner især to andre ruter, der nu har langt mere containertrafik.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge