ShippingWatch

Konkurrent nedtoner P3-alliancens betydning

Det planlagte P3-samarbejde med Maersk Line, MSC og CMA CGM adskiller sig ikke væsentlig fra de øvrige alliancer, mener rival i Hongkong. Men det er en væsentlig begivenhed i markedet.

Foto: Maersk Line

Selvom den forholdsvis nydannede samarbejde mellem verdens tre største rederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM - det såkaldte P3-netværk - er betydningsfuld, så er den ikke væsentlig anderledes fra den ældre såkaldte G6-alliance mellem APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, Nippon Yusen og OOCL. Det mener finansdirektør i OOCL, Alan Tung Lieh Sing.

Fearnley: Ny Maersk-alliance kan forklare stabilt ratehop 

"Dannelsen af P3 er en væsentlig begivenhed i markedet. Det er tre ret selvstændigt funderede rederier, der går sammen. Denne kombination giver dem virkelig mulighed for at rationalisere og formentlig tilbyde et bedre produkt, der mindst matcher G6-produktet," siger direktøren ifølge shippingavisen Lloyd's List.

"Men når det er sagt, så skal man også se P3 som ikke meget forskellig fra G6. Det er en omkostningsfokuseret øvelse, der tillader medlemmerne at kunne tilbyde en vis dækning og et vist produkt, og som hjælper med at rationalisere omkostninger og investeringer. Når alt kommer til alt, er der tale om det samme type koncept, der bliver drevet af tre meget store spillere,"mener Alan Tung Lieh Sing.

Drewry: P3-alliancen sætter sig helt på to hoved-ruter 

Sammen ventes P3-samarbejdet, der efter planen søsættes i andet kvartal 2014, at omfatte 255 skibe med en samlet kapacitet på 2,6 mio. tyvefodscontainere.

G6-netværket opstod i sin tid som et modsvar på den såkaldte "Daily Maersk"-service i 2011.

RITZAU FINANS

Rædselskvartal fortoner sig i halvårsregnskaber 

Disse asiatiske havne kæmper om P3’s gunst 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs