ShippingWatch

Avis: Krisen presser de danske rederier

Berlingske skriver i dag, at de danske rederier kæmper med at holde virksomhederne oven vande, og at markedet ikke ser ud til at blive bedre foreløbigt.

Foto: Rederiforeningen

"Det, som foregår i shippingmarkederne i øjeblikket, er absolut alvorligt. Det kræver, at vi bruger megen energi på at vende hver eneste sten," siger administrerende direktør Jan Kastrup-Nielsen fra rederiet J. Lauritzen, der er blandt de hårdt pressede rederier, til Berlingske.

Det er blandt andet den globale økonomiske krise, der tærer på branchen. Krisen har betydet et mindre behov for søfragt, og samtidig har mange nye skibe været med til at presse raterne ned.

Bankerne tog allerede sidste år kontrol med rederiet Torm, der siden 2009 har haft et samlet underskud på over 6,6 milliarder kroner. Og også store danske rederier som Clipper og J. Lauritzen er ramt af milliardtab og har fået tilført store summer fra ejerne for at styrke egenkapitalen.

Pres på egenkapital

Maersk Tankers har lidt et samlet underskud i løbet af krisen på mere end 4,6 milliarder kroner, men kan trøste sig ved at have A.P. Møller - Mærsk i ryggen.Det tyder på, at rederierne går flere hårde år i møde. Selv set med positive øjne begynder markedet først at vende omkring 2016.

"Jo længere krisen trækker ud, jo mere trækker den på rederiernes egenkapital. Jeg vil ikke være for pessimistisk, men der er stadig nogle svære år forude siger Henrik Sornn-Friese, lektor ved CBS og leder for det maritime uddannelsescenter på CBS, til avisen.

Chefanalytiker Peter Sand ved den internationale shippingorganisation Bimco er enig i, at rederierne må væbne sig med tålmodighed, og han forudser, at flere rederier vil gå i betalingsstandsning i de kommende år.

Af landets seks største rederier er det kun Maersk Line og D/S Norden, der samlet set har haft overskud, siden den globale krise for alvor brød ud i 2009.

Nordea: Nedturen i shipping ebber ud 

Alm. Brand: Bomben under containermarkedet er vokset

Nordea spår stigende afkast i shipping

Amerikanske fonde på tysk opkøbsjagt

EU: Skibsfart skal være vækstmotor 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs