Alphaliner: Ratepres breder sig med ny kapacitet

Kapacitetstilgangen har lagt pres på raterne i de sekundære handelskorridorer, hvor den gennemsnitlige rate ud af Kina er faldet med 18 pct. år til år, skriver Alphaliner.
Foto: Maersk Gruppen
Foto: Maersk Gruppen
AF RITZAU FINANS

I takt med, at en stribe nye skibe er ankommet til containerfragtruterne fra Asien til Europa, er ældre skibe på ruten blevet sendt mod andre ruter, det såkaldte "cascading". Det har presset fragtraterne over en bred kam. Det vurderer branchemediet Alphaliner tirsdag.

Nyt ratefald mellem Asien og Europa 

Ifølge mediet er der samlet tilgået 1,28 mio. teu, tyvefodsækvivalenter, ny kapacitet i de seneste 12 måneder, hvoraf 622.000 teu er tilgået til ruterne fra Asien til Europa. Det er presset af ankomsten af de helt store containerskibe, da der er leveret 33 skibe med en kapacitet på over 10.000 teu.

Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line
Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line
 

"Den stagnerende efterspørgsel på ruten har ledt rederierne til at fjerne en tilsvarende mængde kapacitet fra ruten, hvor de har sendt mindre skibe til andre ruter og udløst en bølge af skibe, der spreder sig over en række handelsruter," skriver Alphaliner.

SeaIntel: Rateløft virker langt fra på alle ruter 

Eksempelvis er der, ifølge Alphaliner, tilgået 190.000 teu på ruterne fra Asien til Nordamerika, mens også de intraeuropæiske og afrikarelaterede ruter er ramt.

"Kapacitetstilgangen har lagt pres på raterne i de sekundære handelskorridorer, hvor den gennemsnitlige rate ud ad Kina er falder med 18 pct. år til år," skriver Alphaliner.

RITZAU FINANS

Alm. Brand: Bomben under containermarkedet er vokset 

Søren Skou varsler ny æra for shipping

SeaIntel: Raterne på Asien-Sydamerika styrtdykker 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også