ShippingWatch

Milliardstøtte til spanske værfter skal returneres

EU-Kommissionen har underkendt en skatteordning, der indirekte ydede hjælp til spanske skibsværfter i en årrække. Nu skal pengene betales tilbage, skriver Ritzau.

Foto: Victor Iglesias / Stock.Xchng

En spansk støtteordning, som i en årrække indirekte støttede de spanske værfter, var ikke lovlig.  Det har EU-Kommissionen netop afgjort, og en del af milliardstøtten skal nu betales tilbage til den spanske stat, skriver Ritzau.

"Økonomiske interessegrupper og deres investorer har ulovligt nydt gavn af skattefordele, som de nu må betale tilbage til den spanske stat, siger konkurrencekommissær Joaquín Almunia onsdag på et pressemøde i Bruxelles.

Mellem 2002 og 2011 var det for investorer muligt at lease og bygge nye skibe via skattelettelser, som blev afgjort på basis af skibenes tonnage. Efterfølgende solgte de skibene videre til rederier for lavere priser. Det er dog kun egentlige rederier, der ifølge kommissionen har ret til sådan en støtte, skriver Ritzau. Hvis andre opnår den, som tilfældet var i Spanien, er det med til at skabe ulige konkurrencevilkår på EU's indre marked.

Derfor skal noget af milliardstøtten nu betales tilbage til den spanske stat. Hvor stort et beløb skal Spanien selv finde ud af. En spansk brancheorganisation har tidligere advaret om, at afgørelsen kan få store konsekvenser for værftsindustrien.

Spanske investorer i skatteopgør med EU

Særregler i havne sender Spanien for EU-domstol

Sydeuropæisk recession koster rederne dyrt 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs