PwC: Tyske redere vil samarbejde sig ud af krisen

Tysk shipping står foran en bølge af samarbejder og alliancer, viser undersøgelse fra revisions- og rådgivningsselskabet PwC. Partner i selskabet forventer, at Maersk Lines nye P3-alliance vil blive afvist af myndighederne.

Op mod halvdelen af de tyske shippingselskaber planlægger i de kommende måneder at gå ind i alliancer med andre eller yderligere forstærke samarbejdsaftaler, de har i forvejen.

En undersøgelse fra revisionsfirmaet PWC blandt 100 tyske selskaber, der dækker redere og operatører, viser, at 40 procent af dem allerede indgår i tætte samarbejder. En udvikling, der altså forstærkes, siger Claus Brandt, partner og shippingekspert i PWC , til nyhedsbureauet Reuters.

Stor tysk shippingbank vil operere skibe  

"Markedssituationen tvinger flere og flere til at overveje nye måder at lave forretninger på, og den udvikling vil føre til mere samarbejde," siger Claus Brandt.

Den internationale udvikling blev senest illustreret med det bebudede alliance-samarbejde blandt verdens tre største containerrederier og nu fhv. rivaler Maersk Line, MSC og CMA CGM, P3-alliancen.

Ny containeralliance i tæt kontakt med myndigheder 

Ifølge Reuters er det Claus Brandts vurdering, at netop dette samarbejde går for vidt og vil møde alvorlige problemer i forhold til konkurrencereglerne og dermed godkendelse fra EU, USA og Kina. En aftale om fragtrater blandt verdens tre største containerrederierne vil helt sikkert blive afvist af konkurrencemyndighederne, mener Claus Brandt.

Konkurrenten: Hvordan vil de tre rederier arbejde sammen? 

EUs konkurrencesag mod linjerederierne runder to år 

Ny containeralliance i tæt kontakt med myndigheder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også