En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
20.06.2013kl. 14.45

Søfolk skal lande i lufthavnen inden kl. 15

Samme dag som Justitsministeriet udsendte en rapport om mere smidige visum regler, har Københavns politi udsendt regler om det modsatte, lyder det fra Skibsmæglerforeningen.
AF TOMAS KRISTIANSEN

Det er i høj grad skibsmæglerne, der har været ramt af de stramme regler for visum til søfolk, der på- eller afmønstrer i dansk havn. Udover naturligvis søfolkene selv.

Derfor er Danmarks Skibsmæglerforening umiddelbart godt tilfreds med, at justitsministeriet har meldt ud, at reglerne skal gøres lettere. Både når det gælder ansøgningen i udlandet på de danske ambassader eller repræsentationer, og når søfolkene lander i Københavns Lufthavn. Ifølge direktøren for Danmarks Skibsmæglerforening, Allan Houtved, er det også på tide, da foreningen har kæmpet med spørgsmålet i ti år, både med politikerne og Rigspolitiet, der udsteder de konkrete retningslinjer, som betjentene, der møder søfolkene, skal rette sig efter.

Og netop derfor undrer det også Allan Houtved såre, at Københavns Politi, få timer efter at udspillet fra ministeriet var offentliggjort torsdag formiddag, udsender en vejledning, som ifølge skibsmæglerne ligner alt andet end et oplæg til smidig behandling.

Peger i to forskellige retninger

Bl.a. hedder det i vejledningen, som ShippingWatch er i besiddelse af, at søfolkene helst skal lande i Københavns Lufthavn inden kl. 15., da politibutikken for udstedelse af nødvisum, altså hvis søfolkene ikke har nået at få visum, lukker kl. 17.

”Politiet lægger også op til, at man i fremtiden kun vil tillade et enkelt nødvisum per skib. Hvad så hvis der kommer to eller tre,” spørger Houtved.

Han henviser til den del af vejledningen fra Københavns Politi, hvor det hedder:

”Fremover vil der kun blive accepteret at udstede nødvisum til en enkelt sømand, der påmønstrer hvert skib - uden at der stilles dokumentationskrav for, hvorfor visum ikke er opnået på forhånd på ambassaderne som påkrævet.”

”Overordnet set er vi glade for, at der endelig sker noget i den her sag, men lige nu er vi nok mest forvirrede over de meldinger i vidt forskellig retning, vi har modtaget i dag,” siger han til ShippingWatch.

Rederne om visum-udspil: Ikke godt nok

Avis: Visumregler for forretningsfolk lempes

Rederiforeningen angriber de danske udlændingeregler 

Relaterede artikler:

  • Rederne om visum-udspil: Ikke godt nok

    For abonnenter

  • Foto: Søfartens Ledere

    Avis: Visumregler for forretningsfolk lempes

  • Foto: D/S Norden

    Rederiforeningen angriber de danske udlændingeregler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Arkivbillede | Foto: Casper Dalhoff / Ritzau Scanpix
Container

Maersk omdirigerer trafik grundet jordskælv

Jordskælvene i Tyrkiet og Syrien ramte også havneby, og det påvirker Maersks skibstrafik i området.

For abonnenter

Photo: Danske Rederier - Pr
Miljø & Politik

Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller

For abonnenter

Photo: Pr / Stolt Tankers
Tank

Ejer vil børsnotere Stolt Tankers i år

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Shipowners' Association
Offshore

Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft

For abonnenter

Foto: Magnus Holm/Politiken/Ritzau Scanpix
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i oliefelter kan blive gevinst for rederier

For abonnenter

Læs også

Photo: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

Havneselskabet DP World kommer ud af 2022 med vækst på tværs af sin forretning, og det samme ventes for det kommende år på trods af tiltagende usikkerhed.

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk omdirigerer trafik grundet jordskælv – 17.32
  • Ejer vil børsnotere Stolt Tankers i år – 16.19
  • Fredriksen company raises funds for arbitration case against shipyard – 15.56
  • Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller – 15.49
  • Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft – 14.59
  • Første licenser for lagring af CO2 i oliefelter kan blive gevinst for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
Flere nyheder

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge