ShippingWatch

Nicaragua godkender alternativ til Panama-Kanalen

En kanal mellem Atlanterhavet og Stillethavet, der bliver tre gange så lang som Panama-Kanalen, men som bliver så dyb og bred, at den kan rumme de største skibe, er nu godkendt af Nicaraguas parlament.

Foto: Maersk Line

Er der tale om en vild og urealistisk drøm, eller vil Nicaragua en dag have et alternativ til Panama-Kanalen, Nicaragua-Kanalen? I alt fald er planerne om at bygge en konkurrent til den eksisterende kanal mellem Atlanterhavet og Stillethavet nu blevet godkendt af parlamentet i Nicaragua, skriver Breakbulk.

Kanalen skal ifølge hvad der er udsendt af oplysninger være tre gange så lang som Panama-Kanalens 80 kilometer og være væsentlig dybere, så den kan rumme de største skibe, man kender i dag. Det er det kinesiske selskab HK Nicaragua Canal Development Investment Co., der har fået koncessionen på at bygge den nye kanal. Der er dog endnu ikke en bestemt rute for kanalen, ligesom der ikke er fremkommet detaljer om finansieringen af det enorme projekt. Det er alene kommet frem, at det er det Hongkong-baserede selskab, der har fået eneretten til at udvikle projektet.

Der har været et beløb på 40 mia. USD til finansieringen af projektet.

Færre containerskibe gennem Panama

Kinesere skal bygge rival til Panama Kanalen i Nicaragua

Panama Kanalen oplever lavere vækst 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs