ShippingWatch

Organisationer kræver større sikkerhedsfokus

Siden 2002 er 248 stykgodsskibe forlist og har kostet over 800 søfolk livet. Samtidig viser ny rapport, at ganske få ulykker bliver fulgt op af en undersøgelse, og det får flere organisationer til at lægge pres for handling på IMO.

Foto: IMO

Det var sandsynligvis en helt forkert lastning, der forårsagede, at det 3.150 dwt tunge skib, Swanland, i 2011 forsvandt ud for Wales sammen med seks besætningsmedlemmer. Det viser en ny rapport fra den britiske organisation Marine Accident Investigation Branch (MAIB), skriver Tradewinds. Swanland er blandt de 248 stykgodsskibe, der siden 2002 er strandet og har krævet lover 800 søfolks liv. Det får nu organisationen til at kræve handling fra IMO. Opfordringen er dog ifølge MAIB langt fra ny:

"Bekymring om sikkerhed og høje tabsprocenter for generelle lastskibe er gentagne gange blevet rejst for IMO," siger MAIB ifølge TradeWinds:

"Men fremskridt for at løse de problemer, synes at have været langsom. Det er håbet, at tabet af Swanland og hendes seks besætningsmedlemmer vil være en katalysator for det arbejde, der allerede udføres af IMO for at tackle det globale emne om stykgodsskibe og sikkerhed."

Også en anden organisation Intercargo, som organiserer tørlastredere, peger på en problematik, som IMO bør tage op. Nemlig manglende efterforskning eller adgang til efterforskningsrapporter af skibsulykker. Organisationen har undersøgt IMO's statistik om ulykker og hændelser fra 2008-2011. Ifølge Lloyd's List viser gennemgangen, at de fleste ulykker ikke havde tilknyttet en efterforskningsrapport, mens rapporten i andre tilfælde ikke var offentlig tilgængelig.

ICS: Dødsfald på skibe skal afrapporteres bedre til IMO

EU lancerer maritim strategi for Nordatlanten

IMO: Regler for arktisk sejlads i 2016 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs