Skibsmægler: Kæmpe problemer med øko-skibe
Bestillingerne tager til på de nye øko-skibe, men det er - som flere andre kritikere også har påpeget - meget svært at afgøre, hvad rederne egentlig får for pengene, når de bestiller de nye design.
"Mange værfter påstår at bygge øko-skibe med en brændstofbesparelse på 25-30 pct., men at finde konkret data, der bakker dette op, viser sig at være vanskeligt. Værfterne er glade for at give udmeldinger om store besparelser med deres øko-skibsdesign, hvor de lovpriser højere niveauer for præstationen for nye ordrer, men: de fremviser ikke noget sammenligneligt datagrundlag. Det skaber et minefelt af spørgsmål med skibsværfter, som indfrier deres løfter over for værfter, der ikke præsterer, og som kan ende med juridiske sager og bøder for ikke at levere på "øko"-feltet," skriver Gibson i en analyse ifølge Hellenic Shipping News.
Der er rederier som Scorpio Tankers og Frontline, som satser stort på øko-skibe, mens Torm for eksempel holder sig lidt tilbage i tanksegmentet, fordi der som CEO Jacob Meldgaard har udtalt, at "ingen rigtigt har et klart svar på disse spørgsmål" i forhold til øko-skibenes fordele.
"I forhold til nybygninger har øko-diskussionerne centreret sig om produkttankere, men det er kun fordi MR og LR2 er det nuværende fokus for nye investeringer; der er bogstavelig talt ingen nye ordrer på råolietankere i øjeblikket! Det betyder imidlertid ikke, at øko-mål ikke bliver indført på de højforbrugende, store tankskibe," skriver Gibson med henvisning til blandt andet Maersk Tankers' planer om at retrofitte sin tankflåde.
Maersk Line: Vores miljøpolitik er den rigtigeRelaterede artikler:
Maersk Line: Vores miljøpolitik er den rigtige
For abonnenter
Moody´s: Global shipping står over for tre udfordringer
For abonnenter