En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
10.06.2013kl. 07.27

Skibsmægler: Kæmpe problemer med øko-skibe

Det er virkelig svært at vurdere værfternes udmeldinger om besparelserne på øko-skibe, ligesom det er vanskeligt at gennemskue, hvordan øko-skibe kan måles og sammenlignes. Det vurderer skibsmæglerhuset Gibson i ny analyse.
Foto: Thorbjørn Hansen
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Bestillingerne tager til på de nye øko-skibe, men det er - som flere andre kritikere også har påpeget - meget svært at afgøre, hvad rederne egentlig får for pengene, når de bestiller de nye design.

"Mange værfter påstår at bygge øko-skibe med en brændstofbesparelse på 25-30 pct., men at finde konkret data, der bakker dette op, viser sig at være vanskeligt. Værfterne er glade for at give udmeldinger om store besparelser med deres øko-skibsdesign, hvor de lovpriser højere niveauer for præstationen for nye ordrer, men: de fremviser ikke noget sammenligneligt datagrundlag. Det skaber et minefelt af spørgsmål med skibsværfter, som indfrier deres løfter over for værfter, der ikke præsterer, og som kan ende med juridiske sager og bøder for ikke at levere på "øko"-feltet," skriver Gibson i en analyse ifølge Hellenic Shipping News.

Der er rederier som Scorpio Tankers og Frontline, som satser stort på øko-skibe, mens Torm for eksempel holder sig lidt tilbage i tanksegmentet, fordi der som CEO Jacob Meldgaard har udtalt, at "ingen rigtigt har et klart svar på disse spørgsmål" i forhold til øko-skibenes fordele.

"I forhold til nybygninger har øko-diskussionerne centreret sig om produkttankere, men det er kun fordi MR og LR2 er det nuværende fokus for nye investeringer; der er bogstavelig talt ingen nye ordrer på råolietankere i øjeblikket! Det betyder imidlertid ikke, at øko-mål ikke bliver indført på de højforbrugende, store tankskibe," skriver Gibson med henvisning til blandt andet Maersk Tankers' planer om at retrofitte sin tankflåde.

Maersk Line: Vores miljøpolitik er den rigtige


Moody´s: Global shipping står over for tre udfordringer

Verdens mest bæredygtige skib er kinesisk 

Relaterede artikler:

  • Maersk Line: Vores miljøpolitik er den rigtige

    For abonnenter

  • Foto: IMO

    Moody´s: Global shipping står over for tre udfordringer

    For abonnenter

  • Verdens mest bæredygtige skib er kinesisk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge