ShippingWatch

United Arab indgår samarbejde om megaskibe

United Arab (USAC) med dansk topledelse bliver de næste med ultrastore skibe og har indgået et tiårigt joint venture på Asien Europa med China Shipping Container Lines (CSCL), skriver Lloyd's List.

Foto: Maersk Line

United Arab med dansk topledelse har tidligere sagt, at de "kiggede" på skibe op til 18.000 teu, men nu bekræfter China Shipping Group chairman Li Shaode, at det ikke længere bare er snak. De to selskaber har i hvert fald indgået en ti-årig aftale, der træder i kraft i 2015, skriver Lloyd's List.

Samarbejdet vil være et fleksibelt arrangement, understreger Li Shaode, hvor hvert rederi deltager med fem skibe på Asien-Europa strengen.

Det kunne tyde på, at Maersk Line har startet en trend med sine Triple-E på 18.270 teu. For flere melder sig løbende under fanen. Senest har CSCL bekræftet, at verdens største værft, sydkoreanske Hyundai, skal stå for at bygge deres skibe, som i størrelse slår Triple-E marginalt med 130 teu. De mange store skibe, der i løbet af de kommende år, vil blive sat i drift på Asien-Europa har naturligvis skabt bekymring om endnu mere overkapacitet på ruten. Det bliver ifølge Li Shaode ikke et problem fra CSCL's side.

Rederiet har nemlig planer om at aflevere omkring 54.000 indcharteret tonnage tilbage i år, mens en lignende mængde af kapacitet vil blive frigjort i 2014, når andre lejekontrakter løber ud. Desuden vil der også blive skrottet tonnage, siger formanden til Lloyd's List.

Kinesisk gigant følger efter Maersk Lines Triple-E 

Mægler: Overpris på 1,1 mia USD for Maersk Lines Triple-E 

Triple-E fra Maersk Line vises frem  

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs