Er det voldsomme ratedyk i redernes egen interesse?

Måske er det en bevidst strategi fra containerederienes side, at raterne falder som en sten, så pinen ikke bliver så langvarig, vurderer SeaIntel i sit seneste nyhedsbrev. Asien-Europa raterne faldt med 2,7 procent i sidste uge.
AF TOMAS KRISTIANSEN OG RITZAU FINANS

Måske er klagesangen fra de globale containerrederier ikke så dyb, som man ellers kan få fornemmelsen af lige for tiden. For hvad nu hvis rederierne har en interesse i at raterne på den vigtige rute mellem Asien og Europa styrtdykker? Det er det spørgsmål, SeaIntel stiller i sin seneste ugerapport, hvor analysebureauet vurderer, at der kan være tale om en bevidst strategi fra rederiernes side. Der er ikke mange valgmuligheder for rederiernes lige nu, pointerer SeaIntel. Man kan enten fastholde høje rater og sandsynligvis miste volumen til konkurrenterne, eller man kan sænke raterne lige som konkurrenterne for at fastholde sin forretning, men med det resultat, at det koster på bundlinjen.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Skal indeholde mindst 6 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også