Regeringen vil styrke DIS for at tiltrække rederier
Problemerne for det franskejede gasrederi Evergas med at få registreret skibe under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) får nu regeringen til at handle for at ændre reglerne hurtigst muligt.
Evergas er ejet af den franske shippinggruppe Bourbon, men er med adresse i Københavns Nordhavn et full-scale rederi med aktiviteter ud fra Danmark styret af en dansk organisation med CEO Martin Ackermann i spidsen.
Erria: Flere udenlandske rederier på vej til Danmark
Men netop ejerforholdene satte for flere måneder siden en kæp i hjulet for rederiets ønske om at få en del af sin flåde under DIS, og siden har der været hektisk aktivitet mellem aktører i den maritime verden og erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen. Det springende punkt er, om ejeren i tilstrækkeligt grad er aktivt til stede i Danmark for at kunne have skibe registreret under DIS, således som krave er i dag.
Ministeren blev forleden spurgt om sagen i Folektingets erhvervsudvalg. Venstres medlem af udvalget, Peter Bang Henriksen, ville vide, om "Annette Vilhelmsen vil stille ændringsforslag, som giver udenlandske ejere mulighed for at registrere skibe i Danmark uden etablering i Danmark, men med en dansk repræsentant og eventuelt med krav om en vis løbende drift af skibet fra Danmark." Altså en struktur, der svarer til den hos Evergas.
Og ifølge ministeren arbejder regeringen på at ændre reglerne med det samme:
Skal reglerne justeres?
"Forslaget om modernisering af skibsregistreringsreglerne er et af de centrale elementer i Vækstplanen for Det Blå Danmark, som har til formål at sikre, at Danmark udnytter vækst- og beskæftigelsesmulighederne på det maritime område. Visionen er, at Danmark skal være kernen i det maritime Europa. Det kræver et konstant fokus på at skabe vækstvilkår, som kan sikre fortsat indflagning og tiltrækning af nye rederivirksomheder til Det Blå Danmark. Lovforslaget vil medføre, at rederier fra tredjelande får samme mulighed for at få skibe under dansk flag som EU selskaber. Som det fremgår af spørgsmålet, sker moderne, international skibsfart og finansieringen heraf i stigende omfang ved nye ejerkonstruktioner, hvor banker og andre finansielle virksomheder, og ikke egentlige rederier, ejer skibe og overgiver både kommerciel og teknisk drift til andre. Der er derfor behov for yderligere at se på betingelserne for udenlandske selskabers adgang til at have skibe på dansk flag. På baggrund af spørgsmålet undersøges det i øjeblikket, om reglerne bør justeres og hvordan en justering af reglerne kan udformes med henblik på at kunne fremsætte et eventuelt ændringsforslag på linje med spørgsmålet snarest," hedder det i det skriftlige svar.
ShippingWatch kunne i sidste uge fortælle om de problemer, som Evergas er løbet ind i. Rederiet har ikke selv ønsket at kommentere sagen. Danmarks Rederiforening håber blot på en hurtig afklaring.
Minister trækkes ind i sag om Evergas-skibe
Relaterede artikler:
Minister trækkes ind i sag om Evergas-skibe
For abonnenter
DIS-regler ved at spænde ben for Evergas etablering
For abonnenter
Rederiforeningen advarer mod eksemplet Norge
For abonnenter