En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
01.05.2013kl. 14.16

Regeringen vil styrke DIS for at tiltrække rederier

Sagen om Evergas - indtil videre - mislykkede forsøg på at få skibe registreret under DIS får nu regeringen til at handle. Målet er, at reglerne skal ændres, så ejerne ikke nødvendigvis skal være etableret i Danmark.
Foto: NIELS HOUGAARD
af TOMAS KRISTIANSEN

Problemerne for det franskejede gasrederi Evergas med at få registreret skibe under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) får nu regeringen til at handle for at ændre reglerne hurtigst muligt.

Evergas er ejet af den franske shippinggruppe Bourbon, men er med adresse i Københavns Nordhavn et full-scale rederi med aktiviteter ud fra Danmark styret af en dansk organisation med CEO Martin Ackermann i spidsen.

Erria: Flere udenlandske rederier på vej til Danmark 

Men netop ejerforholdene satte for flere måneder siden en kæp i hjulet for rederiets ønske om at få en del af sin flåde under DIS, og siden har der været hektisk aktivitet mellem aktører i den maritime verden og erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen. Det springende punkt er, om ejeren i tilstrækkeligt grad er aktivt til stede i Danmark for at kunne have skibe registreret under DIS, således som krave er i dag.

Ministeren blev forleden spurgt om sagen i Folektingets erhvervsudvalg. Venstres medlem af udvalget, Peter Bang Henriksen, ville vide, om "Annette Vilhelmsen vil stille ændringsforslag, som giver udenlandske ejere mulighed for at registrere skibe i Danmark uden etablering i Danmark, men med en dansk repræsentant og eventuelt med krav om en vis løbende drift af skibet fra Danmark." Altså en struktur, der svarer til den hos Evergas.

Og ifølge ministeren arbejder regeringen på at ændre reglerne med det samme:

Skal reglerne justeres?

"Forslaget om modernisering af skibsregistreringsreglerne er et af de centrale elementer i Vækstplanen for Det Blå Danmark, som har til formål at sikre, at Danmark udnytter vækst- og beskæftigelsesmulighederne på det maritime område. Visionen er, at Danmark skal være kernen i det maritime Europa. Det kræver et konstant fokus på at skabe vækstvilkår, som kan sikre fortsat indflagning og tiltrækning af nye rederivirksomheder til Det Blå Danmark. Lovforslaget vil medføre, at rederier fra tredjelande får samme mulighed for at få skibe under dansk flag som EU selskaber. Som det fremgår af spørgsmålet, sker moderne, international skibsfart og finansieringen heraf i stigende omfang ved nye ejerkonstruktioner, hvor banker og andre finansielle virksomheder, og ikke egentlige rederier, ejer skibe og overgiver både kommerciel og teknisk drift til andre. Der er derfor behov for yderligere at se på betingelserne for udenlandske selskabers adgang til at have skibe på dansk flag. På baggrund af spørgsmålet undersøges det i øjeblikket, om reglerne bør justeres og hvordan en justering af reglerne kan udformes med henblik på at kunne fremsætte et eventuelt ændringsforslag på linje med spørgsmålet snarest," hedder det i det skriftlige svar.

ShippingWatch kunne i sidste uge fortælle om de problemer, som Evergas er løbet ind i. Rederiet har ikke selv ønsket at kommentere sagen. Danmarks Rederiforening håber blot på en hurtig afklaring.

Minister trækkes ind i sag om Evergas-skibe

DIS-regler ved at spænde ben for Evergas etablering

Rederiforeningen advarer mod eksemplet Norge 

Relaterede artikler:

  • Foto: NIELS HOUGAARD

    Minister trækkes ind i sag om Evergas-skibe

    For abonnenter

  • DIS-regler ved at spænde ben for Evergas etablering

    For abonnenter

  • Rederiforeningen advarer mod eksemplet Norge

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Photo: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Photo: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge