En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
29.04.2013kl. 11.08

Gullestrup skyder penge i somalisk anti-piratprojekt

Skibsreder Per Gullestrup fra Clipper samt Maersk og andre er med i nyt fiskeriprojekt i Somalia, der skal vise, at der er andre muligheder en pirateri at beskæftige sig med, skriver Politiken.
Politiken
AF FRANK HVILSOM, POLITIKEN

Man taler om det, og kun få handler, men nu vil et rent privat dansk udviklingsinitiativ demonstrere, at der findes alternativer til kriminalitet og pirateri i Adenbugten.

Gruppen bag initiativet kalder sig Somali Fair Fishing (SFF) og har skibsreder Per Gullestrup fra Clipper-rederiet og den vestjyske fisker Kurt Berthelsen som frontfigurer. Målet er at kickstarte fiskeriet i havnebyen Berbera i den autonome og forholdsvis sikre stat Somaliland på Afrikas Horn, og projektet er godt på vej til at blive en realitet.

Klar til prøveperiode

»I løbet af seks måneder er det lykkedes os at rejse penge og udstyr nok til, at vi allerede i efteråret kan gennemføre en prøveperiode og bevise over for de lokale fiskere i Berbera, at man kan gøre fiskeriet til en god og indtægtsgivende forretning«, siger Per Gullestrup.

Rederiet Mærsk har allerede placeret fem kølecontainere på havnen i Berbera. Danish Crown og Espersen A/S har doneret aflagt udstyr som rustfrie stålborde, knive, vaske, gummistøvler, kølekasser og palleløftere, som skal indgå i en mindre fiskefabrik på havnen.

Falck har bidraget med tre redningsbåde, og andre rederier har doneret containertransport for godt 400.000 kroner. Håndsrækningen er lavpraktisk og falder på et tørt sted på Afrikas Horn.

Med temperaturer på 35-45 grader fordærves en stor del af fiskernes fangster, fordi de mangler kølemuligheder. Derfor har Somali Fair Fishing som en af sine første handlinger købt en ismaskine i Kina.

Store forventninger

Ifølge fisker Knud Berthelsen, der har drevet lignende projekter i Kasakhstan og Eritrea, og som er i fuld gang med samarbejdet med de lokale fiskere, er ismaskinen en afgørende faktor.

»Hvis fisken bliver behandlet korrekt fra fangst til spisebord, forøges værdien, og fiskerne vil kunne tredoble deres udbytte allerede i løbet af efteråret«.

Projektet er så friskt, at jeg er lige ved at sige blæse være med de offentlige penge. Det er da bare ærgerligt for Danida, at de ikke vil være med i noget, som formentlig bliver en succes.

Verdensbanken: Somalia kan ikke købe sig ud af pirateri 

Trods støtten fra danske erhvervskræfter og en pæn sjat af skibsreder Per Gullestrups egne sparepenge mangler projektet en halv million kroner til driften efter prøveperioden. Men Danida har afvist at slutte sig til donorerne:

»I vores nuværende fireårige program har vi ikke frie midler og derfor heller ingen midler til SFF«, siger Søren Skou Rasmussen, der leder Danidas programkontor i Somaliland.

 

Afslaget ærgrer seniorkonsulent Søren Hougaard, der arbejder med virksomhedsrådgivning til firmaer, som vil investere i udlandet:

»Men projektet er så friskt, at jeg er lige ved at sige blæse være med de offentlige penge. Det er da bare ærgerligt for Danida, at de ikke vil være med i noget, som formentlig bliver en succes«.

Søren Hougaard har tidligere været Røde Kors Østafrika-chef og formand for Mellemfolkeligt Samvirke.

»Dansk udviklingsbistand er for lidt søm og skruer og konkret business og for meget abstrakt akademisk tænkning. Skal man have gang i udviklingen i Somalia og Somaliland og dæmme op for pirateri i et krigshærget samfund, må man blandt andet have gang i de små smedeværksteder og i fiskeriet«, siger han.

Stor interesse

Projektet hviler på et princip om, at fiskerne ikke får udstyr forærende, men skal betale bidrag for net, drift af ismaskinen og forarbejdningsprocessen, som i øvrigt genererer otte lokale arbejdspladser.

Men Per Gullestrup understreger, at initiativet er nonprofit og kun skal give afkast til fiskerne i Berbera.

»Vi skal ikke tjene en krone på det her. Vi kommer heller ikke som hvide elefanter og siger, hvordan tingene skal gøres. Vi har lagt projektet åbent frem for dem, som har lyst at være med, og vi tror på, at vi har opbakning i den lokale kultur«.

Red Barnet får rekordstor EU-bevilling i Somalia  

Politiken har besøgt SFF’s projekt i Berbera, og her bakker fiskerne åbenlyst op om det danske initiativ.

»Det her fiskeriprojekt er drevet af forretningsmænd, som vil hjælpe os her og nu med is, udstyr og forbedringer. De fleste her kan godt se, at det kan øge vores indtjening, og det vil vi selvfølgelig gerne være med i«, siger fiskeren Adam Carode.

Per Gullestrups Clipperrederi fik i 2008 kapret skibet ’CEC Future’ i Adenbugten. Forløbet blev sidste år dramatiseret i filmen ’Kapringen’.

Somali Fair Fishing, som blandt andet har deltagelse af kontreadmiral Nils Wang og Knud Vilby, har længe talt for, at Somalias problemer med pirateri skal løses med initiativer inde på land.

Gullestrup: Film kan bidrage til kampen mod pirateri 

Topchef i Clipper udtræder af den daglige ledelse 

 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Martin Mydtskov Rønne

    Gullestrup: Film kan bidrage til kampen mod pirateri

    For abonnenter

  • Foto: Martin Mydtskov Rønne

    Topchef i Clipper udtræder af den daglige ledelse

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Photo: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Photo: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge