Norden: Overkapaciteten bliver reduceret

Rederiet Norden ser lyspunkter for et tørlastmarked der gennem længere tid har været præget af stor overkapacitet. Efter fire år med rekordleverancer af nybygninger, knækker kurven heldigvis i 2013, hvor der bliver leveret færre nye skibe. Det fremgår af beretningen fra rederiets bestyrelsesformand, Mogens Hugo Jørgensen, på selskabets ordinære generalforsamling onsdag.
AF RITZAU FINANS

"Vi har dog stadig en væsentlig pukkel af for mange skibe i verdensflåden, så det tager lidt tid, før skrotningen får gjort op med overkapaciteten. Men næsten hvert 6. tørlastskib i verdensflåden er 20 år gammelt. Og så længe fragtraterne er under pres, og brændstofpriserne er høje, vil mange ældre skibe ikke kunne konkurrere med moderne skibe," lyder det fra formanden.

Det betyder ifølge Mogens Hugo Jørgensen, at der er et væsentligt ophugningspotentiale at tage af, samtidig med at ordretilgangen på nybygninger er meget begrænset, fordi det er svært at opnå finansiering.

"Derfor forventer vi, at overkapaciteten bliver reduceret. Det vil nok først ske fra 2014, men sammen med en relativt stabil vækst i efterspørgslen på omkring 7 pct. drevet af vækstøkonomierne vil det betyde, at der er bedre tider på vej," vurderer Mogens Hugo Jørgensen.

2012 satte rekord for leveringer af nye tørlastskibe, idet der ifølge Norden i alt blev leveret 98 mio. tøn dødvægt, mens nettotilgangen blev på 64 mio. ton dødvægt.

"Tilgangen af ny tonnage svarer altså til, at der sidste år kom 10 nye selskaber af Nordens størrelse ind på tørlastmarkedet! Det kan selv en relativt pæn stigning i efterspørgslen på tørlasttonnage på 7 pct. ikke klare, så derfor faldt raterne. I snit endte tørlastindekset, Baltic Dry Index, 41 pct. under 2011-niveauet – det laveste niveau i 26 år," fremgår det af formandsberetningen.

RITZAU FINANS

Pacific Basin stråler på tørlastsejlads 

Bimco: Tørlast på sporet efter fem års nedtur

Norden indgår ni-årig kontrakt med amerikanske Enviva 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også