Her er sidste uges vigtigste historier

Krig om rater
Man kan nu ikke længere sige, når eller hvis om en ratekrig for containerrederne. Nu er den brudt ud:
Maersk Line: Vi vil forsvare os uanset prisen
Maersk Line: Vi er tæt på en omfattende priskrig
Containerrederne har tabt 6,9 mia. USD
Syv nye kæmpeskibe indsat i marts
Nej tak til skrotningsfond
EU-Parlamentet stemte torsdag nej til indførelsen af en skrotningsfond:
Europa-Parlamentet stemmer mod afgift på ophugning
Redere i skarpt opgør med EU-skat på ophugning
Parlamentarikerne kritiseres for at have ladet sig vildlede af lobbyister fra rederierne:
Schlyter: Lobbyisterne narrede Parlamentet
NGO'ere stærkt utilfredse med EU's skrotbeslutning
Uklart billede af pirateri
Pirateriet i Guinea Golfen er svært at kortlægge, fordi mange redere ikke oplyser det præcise antal af angreb:
Uoverskueligt billede af nigeriansk pirateri dominerer
Filippinsk søfart og tanknyheder
ShippingWatch har besøgt Manila, hvor EU har været på besøg for at kontrollere søfartsskolerne:
”Vi ser frem til tjek af søfartsskolerne”
Filippinske søfolk: Mange søfartsskoler bør lukkes
EU undersøger filippinske skoler igen
Ny plan for filippinske søfartsskoler skal sikre EU-accept
I Manila meldte også både tank- og tørlastrederier ud om deres fremtidsplaner:
Intertanko: Her er agendaen for de næste fem år
Eitzen Chem: Skifergas ændrer markedet i 2014
Golden Ocean ser tre gode år forude for bulk
Læs også:
Maersk Line risikerer gigantbøde i Wilhelmshaven:
Maersk Line trues af bøde for kontraktbrud
Copenships regnskab ser ikke for godt ud:
Copenship: Markedet er så småt ved at tø op
Copenship utilfredse med 2012-resultat
Den finske leverandørgigant "Wärtsila" tror på fortsat vækst:
Wärtsila vil hente omsætning på miljø og vækstmarkeder
De nordjyske værfter er begyndende optimister:
Nordjyske værfter vejrer morgenluft