ShippingWatch

Gibson: Også tankskibe kan få gevinst i Panama

Mæglerfirmaet Gibson vurderer, at også tankrederier i lighed med containerindustrien kan høste gevinster på en udvidet Panama-kanal fra 2015.

Foto: Maersk Line

Udvidelsen af Panama-kanalen, der efter planen er klar i 2014-15, giver ifølge mæglerfirmaet Gibson også tankredere nye muligheder.

Kanalen kan medføre betydelige ændringer i rutemønstret og fokus har primært været på ændringerne i containertrafikken.

Men ifølge Gibson vil udvidelsen med to ny sluser, der reelt skaber en tredje trafikvej, gøre det muligt for Suezmax-tankskibe med 130.000 mt ombord at sejle igennem kanalen og kun begrænset af en dybgang på 15,2 meter.

Gibson noterer, at med den asiatiske appetit på råolie fra Nordamerika og Sydamerika giver det muligheder for operatører af suezmaxes. Distancen fra Venezuela til Asien er væsentlig kortere  gennem Panama end at sejle syd om Sydamerika, hvis destinationen  ligger nord for Thailand.

For eksempel kan en sejlads fra Venezuela til Ningbo gøres 12 dage hurtigere. Og hvis olieprisen tager et skridt tilbage, kan det få chartrere til at vælge den hurtigste vej, vurderer Gibson ifølge Hellenic Shipping News.

SeaIntel: Redere står til stor gevinst på udvidet Panama-kanal     

Kommissær: Panama-kanalen skal udvides yderligere 


 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs