
Udvidelsen af Panama-kanalen, der efter planen er klar i 2014-15, giver ifølge mæglerfirmaet Gibson også tankredere nye muligheder.
Kanalen kan medføre betydelige ændringer i rutemønstret og fokus har primært været på ændringerne i containertrafikken.
Men ifølge Gibson vil udvidelsen med to ny sluser, der reelt skaber en tredje trafikvej, gøre det muligt for Suezmax-tankskibe med 130.000 mt ombord at sejle igennem kanalen og kun begrænset af en dybgang på 15,2 meter.
Gibson noterer, at med den asiatiske appetit på råolie fra Nordamerika og Sydamerika giver det muligheder for operatører af suezmaxes. Distancen fra Venezuela til Asien er væsentlig kortere gennem Panama end at sejle syd om Sydamerika, hvis destinationen ligger nord for Thailand.
For eksempel kan en sejlads fra Venezuela til Ningbo gøres 12 dage hurtigere. Og hvis olieprisen tager et skridt tilbage, kan det få chartrere til at vælge den hurtigste vej, vurderer Gibson ifølge Hellenic Shipping News.
SeaIntel: Redere står til stor gevinst på udvidet Panama-kanal
Kommissær: Panama-kanalen skal udvides yderligere