ShippingWatch

Japanske redere henter stor valutagevinst i 2013

Japans tre største rederier står til en valutagevinst på over 530 mio. USD i indeværende regnskabsår, viser ny analyse fra Barclays Securities i Tokyo.

Foto: Colourbox

De tre største japanske rederier, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha ("K" Line), står til at forøge deres indtjening med over 530 mio. USD i indeværende regnskabsår på grund af den svagere yen. Det vurderer Barclays Securities Japan i en ny analyse ifølge Bloomberg.

Dermed står de japanske redere til en betydelig valutagevinst på et tidspunkt, hvor lave fragtrater, overkapacitet og en svag verdensøkonomi ligger som en tung dyne over international shipping og i særlig grad japanske Mitsui O.S.K. Lines.

Asiatiske shipping-konglomerater under vand 

Den japanske yen er faldet 11 procent i år og lå den 11. april i det laveste niveau i fire år, og faldet booster indtjeningen på USD-kontrakter for de japanske rederier. Japan har i de forudgående 15 år ført en hård valutapolitik, men de tider synes at være forbi for en stund.

"Valutaen vil tegne sig for hovedparten af indtjeningen i år. Der er reelt ikke andre drivers i forhold til indtjeningen, og shippingmarkederne ser ikke ud til at få det meget bedre i 2013," siger Ryota Himeno, analytiker i Barclays Securities Japan i Tokyo.

Mitsui OSK Lines (MOL) står foran en økonomisk hestekur, hvor hver en sten skal vendes. Gruppen tabte i 2012 ca. én mia. USD. Det var andet år i træk med betydeligt underskud.

Mitsui har alene i tørlast og tank henholdsvis 170 og 80 skibe, der er eksponeret i tabsgivende spotmarkeder. Rederiet har tidligere meldt ud, at flåderne skal reduceres til henholdsvis 120 og 60 skibe senest 31. marts 2014. Som en del af en managementplan, FY2013, vil hovedsædet for Mitsui's tørlastforretninger blive flyttet til Singapore.

Shippingkæmpe på økonomisk hestekur efter milliardtab 

Fearnley: Asiatisk shipping kæmper med gælden 

Asiatiske rederiaktier stiger på højere rater 

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs