Japanske redere henter stor valutagevinst i 2013

De tre største japanske rederier, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha ("K" Line), står til at forøge deres indtjening med over 530 mio. USD i indeværende regnskabsår på grund af den svagere yen. Det vurderer Barclays Securities Japan i en ny analyse ifølge Bloomberg.
Dermed står de japanske redere til en betydelig valutagevinst på et tidspunkt, hvor lave fragtrater, overkapacitet og en svag verdensøkonomi ligger som en tung dyne over international shipping og i særlig grad japanske Mitsui O.S.K. Lines.
Asiatiske shipping-konglomerater under vand
Den japanske yen er faldet 11 procent i år og lå den 11. april i det laveste niveau i fire år, og faldet booster indtjeningen på USD-kontrakter for de japanske rederier. Japan har i de forudgående 15 år ført en hård valutapolitik, men de tider synes at være forbi for en stund.
"Valutaen vil tegne sig for hovedparten af indtjeningen i år. Der er reelt ikke andre drivers i forhold til indtjeningen, og shippingmarkederne ser ikke ud til at få det meget bedre i 2013," siger Ryota Himeno, analytiker i Barclays Securities Japan i Tokyo.
Mitsui OSK Lines (MOL) står foran en økonomisk hestekur, hvor hver en sten skal vendes. Gruppen tabte i 2012 ca. én mia. USD. Det var andet år i træk med betydeligt underskud.
Mitsui har alene i tørlast og tank henholdsvis 170 og 80 skibe, der er eksponeret i tabsgivende spotmarkeder. Rederiet har tidligere meldt ud, at flåderne skal reduceres til henholdsvis 120 og 60 skibe senest 31. marts 2014. Som en del af en managementplan, FY2013, vil hovedsædet for Mitsui's tørlastforretninger blive flyttet til Singapore.
Shippingkæmpe på økonomisk hestekur efter milliardtab
Fearnley: Asiatisk shipping kæmper med gælden
Asiatiske rederiaktier stiger på højere rater