DNB: Her er den optimale VLCC-hastighed

DNB Markets har udregnet den mest effektive og billige hastighed for supertankere, skriver Lloyd's List.

Hvis VLCC'erne skal tjene deres redere mest optimalt, skal kaptajnerne sætte farten til 12,2 knob for en lastet supertankere og 10 knob på returruten for skibet. Det viser beregninger, som DNB Markets har foretaget, skriver Lloyd's List.

Største ratehop i en måned for VLCC'ere 

"Den optimale hastighed er en, som minimerer de totale transportomkostninger. Og som prisen på bunkers og fragt ændrer sig, så skal også den optimale hastighed ændrer sig," skriver DNB Markets i rapporten og foretager beregningen:

"For nogle segmenter, og især tankere, er det også nødvendigt at tage finansieringsomkostningerne med i beregningerne, da værdien for fragten på en supertankere kan overstige 200 mio. USD med dagens oliepriser. Med bunkerpriserne i dag på 700 USD pr. ton og spotindtjening for VLCC'erne på mellem 10.000 og 20.000 USD pr. dag, vil den optimale hastighed i lastet tilstand (med en rente på 3,5 pct.) være omkring 12 knob."

Sejler VLCC'erne med denne hastighed, vil de medfølgende brændstofbesparelser ligge på omkring 40-50 USD pr. mil svarende til mellem 11.000 og 14.000 USD pr. dag på havet, skriver Lloyd's List.

Analyse: VLCC-rater på vej op 

Spotraterne vil mod slutningen af året stige, vurderede analysehuset McQuilling i begyndelsen af april. Verdens stigende forbrug af råolie og den øgede brug af slowsteaming fra redernes side vil være medvirkende til, at VLCC'erne formentlig vil blive en bedre forretning, når vi nærmer os vinter igen.

Clipper sælger tankskibe til Nordic Tankers 

Ejere af råolietankere på kanten af kollaps

Analysehus: Frontline 2012 har flere ordrer gemt i ærmet 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også