ShippingWatch

DSF: Nybygningspriser kan ramme 2002-gulvet

Danmarks Skibskredit (DSF) vurderer, at der er en reel mulighed for, at nybygningspriser fra værfter i Asien bombes mere end 10 år tilbage, når mange værfter løber tør for ordrer i år og i 2014.

Foto: Hempel

Priserne på nybygninger fra skibsværfter i Kina og andre steder i Asien kan ryge helt ned på 2002-niveau i takt med, at værfterne løber tør for ordrer. Den udvikling er i gang i indeværende år, og den vil fortsætte i 2014, skriver Danmarks Skibskredit (DSF) i sin halvårlige analyse, Shipping Market Review.

"Små og mellemstore kinesiske værfter synes at udgøre epicentret i den tilpasning af værftskapacitet, der finder sted. Vi vurderer, at den globale værftskapacitet i slutningen af 2014 kan være tilbage på 2008-niveau. Effekten på nybygningspriser kan blive markante. Hvis værftskapaciten, mere end de marginale byggeomkostninger, bestemmer nybygningspriser, er en tilbagevenden til lavpunktet i 2002 en mulighed. Vi mener imidlertid, at at marginale byggeomkostninger vil repræsentere et niveau over 2002-niveauet," fremgår det af analysen fra Danmarks Skibskredit.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs