Fransk containergigant varsler rateløft på Europa-Asien

Franske CMA CGM, der blandt andre konkurrerer med Maersk Line, vil løfte fragtraterne på ruterne fra Nordeuropa til Fjernøsten med 125 dollar per tyvefodscontainer fra den den 1. maj.
Foto: World Maritime News
Foto: World Maritime News
AF RITZAU FINANS

Franske CMA CGM, der blandt andre konkurrerer med Maersk Line, vil løfte fragtraterne på ruterne fra Nordeuropa til Fjernøsten (Kina, Japan, Korea og Sydøstasien) med 125 dollar per tyvefodscontainer fra den den 1. maj. Det fremgår af en pressemeddelelse fra selskabet.

De store containerrederier fik nogenlunde succes med et stort rateløft på ruterne i modsat retning - fra Asien til Europa - i midten af marts, men den umiddelbare stigning gik hurtigt i sig selv, og raterne er nu igen nede på lidt over niveauet før rateløftsvarslet.

Fransk containerreder fortsat i økonomisk uvejr 

CMA CGM var et af de rederier, der havde store vanskeligheder med indtjeningen i 2011, hvor rateniveauerne var udvandede store dele af året, men sidste år vendte det franske selskab igen rundt og leverede et overskud på 361 mio. dollar på bundlinjen. Samtidig realiserede CMA CGM industriens højeste EBIT-margin med 6,3 pct.

Til sammenligning havde Maersk Line en EBIT-margin på 1,9 pct. i 2012.

RITZAU FINANS

Containerrederierne har tabt 700 mio USD på fem år  

Containeråret 2013 ligner en ny gyser 


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også