En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.04.2013kl. 11.33

Analyse: Falsk forår i containermarkedet

Man skal ikke lade sig narre af de spæde forårstegn på containermarkedet, konkluderer analysehuset Macquarie i en større analyse af markedet.
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Man skal ikke lade sig narre af de spæde forårstegn på containermarkedet, konkluderer analysehuset Macquarie i en større analyse af markedet. Med det in mente er analytikerne fortsat ikke klar med en købsanbefaling af A.P. Møller - Mærsk. mens fastholder anbefalingen "neutral" og kursmålet 44.000 kr.

"Den positive case på Mærsk er, at forholdet mellem udbud og efterspørgsel forbedres i 2014, hvilket driver resultatet op på 1,4 mia. dollar. Dog viser de seneste analyser, at forholdet mellem udbud og efterspørgsel vil forværres frem til 2015 som det tidligste," skriver Macquarie om Mærsks fremtidsudsigter.

Mærsk-arving udelukker opsplitning af livsværk 

Macquaries forventninger til Maersk Line er da også lavere end markedet, og man ser et nettoresultat på 689 mio. dollar i 2013 og 583 mio. dollar i 2014. Til sammenligning tjente Maersk Line 461 mio. dollar i 2012, der var et år præget af hård konkurrence og store underskud i starten af året.

Det svage marked for containerfragt understreges ifølge banken af det seneste forsøg på at hæve raterne fra Asien til Europa. Her forsøgte Maersk Line og dets konkurrenter sig med et prishop på 600 dollar per tyvefodscontainer den 15. marts. Det gav umiddelbart kun en kortvarig succes, men siden er raterne faldet tilbage til lidt over niveauet fra før stigningen.

"Det illustrerer manglen på forhandlingskraft, der i øjeblikket præger rederiernes rolle på ruten fra Asien til Europa. Med mindre kan kan gennemføre prisstigninger i den nærmeste fremtid, kan grundraten (raten uden brændstof red.) falde fra 537 dollar i første kvartal til 355 dollar i andet kvartal, hvilket potentielt sænker Maersk Lines resultat fra 294 mio. dollar til 85 mio. dollar ifølge vores estimater," skriver Macquarie.

Maersk Oil overvurderes

Samtidig mener Macquarie også, at markedet overvurderer værdien af Maersk Oil. Den underliggende indtjening i oliedivisionen har været lavere end markedet, vurderer banken, der ser et resultat på 1,2 mia. dollar i 2013 i divisionen mod markedets forventning på 1,51 mia. dollar.

"Katalysatorerne for Mærsk-aktien er fortsat negative, men værdisætningen er fair. De kortsigtede kurstriggere er til den negative side, skriver Macquarie.

RITZAU FINANS

Maersk rammer laveste kurs i otte uger 

Ugebrev: Mærsk har konservativ holdning til 2013 

 


Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Maersk rammer laveste kurs i otte uger

  • Foto: MAGNUS MØLLEr

    Ugebrev: Mærsk har konservativ holdning til 2013

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Thun Tankers
Tank

Svensk shippingkoncern bestiller otte nye skibe hos europæisk værft

Svenske Erik Thun Group føjer otte nye tørlast- og tankskibe til sin ordrebog. Skibene skal bygges i Holland og vil blive leveret fra oktober næste år.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge