ShippingWatch

Tvivl om holdbar udgang af containernes D-Dag

Retningen i rateudviklingen på fredag og i de efterfølgende uger, bliver meget vigtig for rateniveauet i de kommende 2-6 måneder, vurderer Sydbank.

Foto: Hapag-Lloyd

Fredag er en uhyre vigtig dag for de store containerrederier, idet det er den varslede skæringsdato for implementering af en række markante ratestigninger varslet af de største rederier verden over. Deraf har dagen fået navnet D-Dag, Dommens Dag.

"Retningen i rateudviklingen på fredag – og i de efterfølgende uger, bliver efter vores vurdering meget vigtig for rateniveauet i de kommende 2-6 måneder, da udviklingen vil sende et meget tydeligt signal om, hvem der har forhandlingskraften i containermarkedet i øjeblikket," skriver Sydbank i en kommentar onsdag.

Hos Sydbank hælder man til, at rederierne får en vis succes med de varslede ratestigninger, mens man dog tvivler på holdbarheden af eventuelle prisstigninger.

Det primære argument mod en succesfuld implementering af ratestigninger på mellem 600 og 700 dollar per tyvefodscontainer (teu) på de vigtige ruter mellem Asien og Europa er ifølge Sydbank den generelle overkapacitet på ruterne på grund af lav efterspørgsel. Et andet er det faktum, at kunderne er klar over, at de mange nyleveringer, der ventes over de kommende måneder, holdt op mod en svag fragtvolumen, forringer lysten til at betale markant mere end det nuværende prisniveau.

Carnegie: 15. marts bliver D-dag for rederierne 

"Fundamentalt er der således meget lidt, der taler for ratestigninger på fredag," skriver Sydbank i kommentaren, men fastholder, at der også er visse argumenter for succes i implementeringen af ratestigninger.

Den optimisme bunder blandt andet i, at samtlige store aktører på markedet har indikeret ratestigninger på Asien-Europa-ruterne, hvilket indikerer en nogenlunde velfungerende prisdisciplin, mens kundernes forståelse for, at rederierne er nødt til at tjene penge på deres leverancer, også kan presse forhandlingerne i den rigtige retning.

Netop indtjeningsevnen er i højsædet i forbindelse med rateforhandlingerne, idet mange af de største rederier sejlede med røde bundlinjer i 2012 på grund af de lave fragtrater, der faldt med yderligere 105 dollar til 999 dollar per teu på ruterne mellem Asien og Europa i sidste uge ifølge seneste opdatering fra Shanghai Shipping Exchange.

Tidligere onsdag fortalte Maersk Line selv, at de første indikationer fra forhandlingerne indikerer en succesrate på 500 dollar ud af de annoncerede 600 dollar.

RITZAU FINANS

Raterne mellem Asien og Europa-rater styrter 

Maersk Line: Ratedyk afløses af pæne stigninger 15. marts 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs