En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
13.03.2013kl. 14.46

Tvivl om holdbar udgang af containernes D-Dag

Retningen i rateudviklingen på fredag og i de efterfølgende uger, bliver meget vigtig for rateniveauet i de kommende 2-6 måneder, vurderer Sydbank.
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

Fredag er en uhyre vigtig dag for de store containerrederier, idet det er den varslede skæringsdato for implementering af en række markante ratestigninger varslet af de største rederier verden over. Deraf har dagen fået navnet D-Dag, Dommens Dag.

"Retningen i rateudviklingen på fredag – og i de efterfølgende uger, bliver efter vores vurdering meget vigtig for rateniveauet i de kommende 2-6 måneder, da udviklingen vil sende et meget tydeligt signal om, hvem der har forhandlingskraften i containermarkedet i øjeblikket," skriver Sydbank i en kommentar onsdag.

Hos Sydbank hælder man til, at rederierne får en vis succes med de varslede ratestigninger, mens man dog tvivler på holdbarheden af eventuelle prisstigninger.

Det primære argument mod en succesfuld implementering af ratestigninger på mellem 600 og 700 dollar per tyvefodscontainer (teu) på de vigtige ruter mellem Asien og Europa er ifølge Sydbank den generelle overkapacitet på ruterne på grund af lav efterspørgsel. Et andet er det faktum, at kunderne er klar over, at de mange nyleveringer, der ventes over de kommende måneder, holdt op mod en svag fragtvolumen, forringer lysten til at betale markant mere end det nuværende prisniveau.

Carnegie: 15. marts bliver D-dag for rederierne 

"Fundamentalt er der således meget lidt, der taler for ratestigninger på fredag," skriver Sydbank i kommentaren, men fastholder, at der også er visse argumenter for succes i implementeringen af ratestigninger.

Den optimisme bunder blandt andet i, at samtlige store aktører på markedet har indikeret ratestigninger på Asien-Europa-ruterne, hvilket indikerer en nogenlunde velfungerende prisdisciplin, mens kundernes forståelse for, at rederierne er nødt til at tjene penge på deres leverancer, også kan presse forhandlingerne i den rigtige retning.

Netop indtjeningsevnen er i højsædet i forbindelse med rateforhandlingerne, idet mange af de største rederier sejlede med røde bundlinjer i 2012 på grund af de lave fragtrater, der faldt med yderligere 105 dollar til 999 dollar per teu på ruterne mellem Asien og Europa i sidste uge ifølge seneste opdatering fra Shanghai Shipping Exchange.

Tidligere onsdag fortalte Maersk Line selv, at de første indikationer fra forhandlingerne indikerer en succesrate på 500 dollar ud af de annoncerede 600 dollar.

RITZAU FINANS

Raterne mellem Asien og Europa-rater styrter 

Maersk Line: Ratedyk afløses af pæne stigninger 15. marts 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Raterne mellem Asien og Europa-rater styrter

  • Maersk Line: Ratedyk afløses af pæne stigninger 15. marts

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

Foto: Ramal/Reuters/Ritzau Scanpix
Rederier

Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine

Et tyrkisk fragtskib blev sent tirsdag angivelig ramt af missiler i den ukrainske havneby Kherson og brød i brand.

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

U.S. Marine Management Inc., der er et datterselskab under Maersk Line Limited, lukker en sag om sexchikane på et Maersk-skib gennem et fortroligt forlig. Det er den fjerde krænkelsessag i Maersks USA-selskab. Opdateret.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge