ShippingWatch

Torm fik underskud før skat i 2012 på 579 mio USD

Rederiet Torm fik et dundrende underskud i 2012 på hele 579 mio USD, fremgår det af årsregnskabet fra sidste år, og rederiet forventer endnu et underskud i 2013.

Det store underskud for 2012 var ventet og i dag  det endelige tal så på tryk. Rederiet fik et minus sidste år på hele 579 mio. USD, fremgår det af årsregnskabet for 2012.

”2012 var et udfordrende år for shippingbranchen generelt, og i særdeleshed for Torm, som i en lang periode befandt sig i en usikker finansiel situation. Det lykkedes Tom at opnå en finansiel restruktureringsaftale, der giver selskabet stabilitet i den kommende periode. Bestyrelsen er overbevist om, at Torm i samarbejde med sine vigtigste interessenter vil genskabe grundlaget for et stærkere selskab i fremtiden”, udtaler bestyrelsesformand Flemming Ipsen.

Resultat kaldes da også "særdeles utilfredsstillende" og er påvirket af de særlige omkostninger på 336 mio. USD inkl. omkostninger fra restruktureringen på USD 210 mio., et regnskabsmæssigt underskud fra aktiver bestemt for salg på USD 74 mio., nedskrivninger på USD 42 mio. vedrørende FR8 (produktank-rederi fra Singapore, red.).

Torm forventer et underskud før skat på USD 100-150 mio. for 2013 før eventuelle skibssalg og nedskrivninger. TORM forventer at overholde de finansielle covenants i 2013. Torm forventer endvidere at have et positivt operationelt cash flow efter rentebetalinger.  Usikkerheden omkring og følsomheden over for udsving i fragtrater og skibspriser kan have indflydelse på selskabets mulighed for at overholde selskabets finansielle covenants. Da 24.676 indtjeningsdage ikke er afdækket ved udgangen af 2012, vil en ændring i fragtraterne på USD/dag 1.000 påvirke resultatet før skat med USD 25 mio., fremgår det af regnskabet.

Tankdivisionen halter

For tankdivisionens gælder det, at indtjeningen i hele 2012 var negativt påvirket af lave fragtrater og fortsat overkapacitet af tonnage på det globale produkttankmarked. Den fortsatte europæiske gældskrise og lavere BNP-vækst i Kina og USA havde en negativ indvirkning på de globale nøgletal. Dette førte til et fald i det globale olieforbrug, hvilket påvirkede transporten af olieprodukter negativt. Tankdivisionens resultat var negativt påvirket af Torms finansielle situation i 2012.

For tørlast gjaldt, at fragtraterne i 2012 var volatile og på et lavt niveau. Spotraterne på tørlastmarkedet var fortsat volatile på grund af sæsonudsving og begivenheder som tørken i den amerikanske kornsæson, det indonesiske eksportforbud for råvarer og de tropiske storme Isaac og Sandy. I 2012 var antallet af leverede nybygninger på tørlastmarkedet det højeste nogensinde. Dog var efterspørgslen fra Kina fortsat stor. Torm oplevede flere ventedage i 2012 som følge af Selskabets vanskelige finansielle situation.

Pr. 31. december 2012 udgjorde likvide beholdninger i Torm 28 mio. USD og uudnyttede kreditfaciliteter 42 mio. USD

Den regnskabsmæssige værdi af flåden ekskl. skibe på finansiel leasing var på 1.934 mio. USD pr. 31. december 2012. Baseret på mæglervurderinger var markedsværdien af Torms flåde ekskl. skibe med finansiel leasing 1.145 mio. USD pr. 31. december 2012.

Pr. 31. december 2012 var 8% af de samlede indtjeningsdage i tankdivisionen for 2013 afdækket til USD/dag 15.126, og 66% af de samlede indtjeningsdage  i tørlastdivisionen til USD/dag 13.155.

Torm tvinges til skibssalg og nedjustering

Endnu en Torm-aktionær afslører sin ejerandel

Kapitalfonde jagter Danske Banks shipping-engagementer

Platou: Nedlukning af raffinaderi støtter MR-rater  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs