Intermodal: LNG-fartøjers medvind kan give bagslag hos tank

Verdens interesse for LNG-gas og kommende handelsmuligheder med gassen tegner godt for fartøjer på markedet. Men den øget interesse kan ramme tankskibenes handel, vurderer Intermodal i en analyse.
Foto: Stena Bulk
Foto: Stena Bulk

Omlægning til mere grøn energi har i mange år været et fokus, og flere lande forsøger at bevæge sig væk fra konventionelt brændstof som olie. Udvinding af blandt andet skifergas er således på vej til at skabe et helt nyt handelsmarked, skriver Hellenic Shipping News.

Udviklingen af det marked kan risikere at ramme tankmarkedet, vurderer John Cotzias fra Intermodal ifølge Hellenic Shipping News:

"Når flere virksomheder i øjeblikket investerer meget i FSRU (floating storage regasification unit) og FRU, så kan de sandsynligvis være med til at vende den nuværende begrænsede LNG-handel til et mere fleksibelt handelsmatrix med prisarbitrage, som kan fjerne eventuelle forskelle i markederne. Selv om det er godt nyt for LNG-markedet, så er der altid to sider af samme sag, og olietankskibe står over for en anden, hvor de risikerer at miste fodfæste og deres handel potentielt kan falde langsomt," siger han.

Som det ser ud i dag findes de vigtigste kilder til LNG-gas i øjeblikket i Mellemøsten, Australien og USA, skriver Hellenic Shipping. Mens det afrikanske kontinent er på vej op på en syvende plads. Der har dog været flere problemer i produktionsområderne på kontinentet, men man skønner, at produktionen i Mozambique kan mere end fordobles over de kommende år og nå op til 50 mio. ton om året.

Medie: Boom i europæiske LNG-havne om to år

Alfa Laval køber sig ind i LNG-sikkerhed

Svitzer, Rolls-Royce og Teekay i samarbejde om LNG 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også