ShippingWatch

IMO hugger endnu en knast af ballastvands-konventionen

En af stenene i skoen for at få ballastvandskonventionen til at træde i kraft har været spørgsmålet om prøvetagning og tilbageholdelse af skibe på mistanke. IMO er nu kommet med et udspil.

Foto: SOK

Vejen hen mod ballstakonventionen har været lang, og IMO er der ikke helt endnu. En vigtig sten i skoen blev dog endevendt så meget i sidste uge, at IMOs underkomite for flydende bulklaster og gasser (BLG) ifølge Søfartsstyrelsen kunne komme med et forslag til, hvordan spørgsmålet om prøvetagning kunne løses.

Flere lande og organisationer har frygtet, at deres skibe kunne holdes tilbage, så snart konventionen træder i kraft alene på baggrund af negative prøver. Hvis forslaget vedtages, betyder det reelt, at skibet ikke kan holdes tilbage eller retsforfølges, selvom der viser sig en negativ prøve på ballastvand. Søfartsstyrelsen skriver i en pressemeddelelse, at skibsrederne dermed får sikkerhed for, at de "ikke bliver tilbageholdt uden påviselig årsag".

"Det giver samtidig mulighed for, at der kan udvikles robuste og simple metoder til prøvetagning, baseret på praktisk erfaring med prøvetagning. Prøveperiodens tidsmæssige udstrækning vil blive på 2–3 år efter konventionens ikrafttræden," oplyser Søfartsstyrelsen.

Anbefalingerne er nu sendt videre til IMOS miljøkomite, MEPC.

Krav til ballastvand rykker tættere på

MOL vil installere ballastvand-system på VLCC-skib

Ballastvandsystemer billigere ombord end i havn 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs