ShippingWatch

P&O Ferries kræver Eurotunnels bud på havne undersøgt

Direktøren i P&O Ferries har kontaktet de britiske handelsmyndigheder med påstanden om, at hvis Eurotunnel skulle få kontrol med havnene i Calais og Boulogne ville det give tunneloperatøren en uretfærdig fordel på den Engelske Kanal.

P&O Ferriers har meddelt de britiske handelsmyndigheder sine bekymringer over Eurotunnels bud på kontrollen af havnene i Calais og Boulogne.

Sidste måned rapporterede Lloyd’s Loading List.com, at Eurotunnel havde til hensigt at byde på driften af de to havne inden for rammerne af en ny 50-årig driftsbevilling givet af det regionale råd i Nord Pas-de-Calais.

P&O reagerede og sagde, at ethvert træk Eurotunnel ville tage for at drive havnene ville være en ”voldsom interessekonflikt”, mens man henviste til konkurrence- og reguleringsproblemer.

Mindre konkurrence

Nu har P&O Ferries direktør Helen Deeble sendt et syv sider langt brev til de britiske handelsmyndigheder, hvori hun detaljeret klargør for selskabets modstand mod købet og påstår, at hvis Eurotunnel skulle få lov at drive havnene ville det ”sandsynligvis resultere i en markant mindskning af konkurrencen inden for short sea shipping mellem Storbritannien og Frankrig.”

Hun beder myndighederne om at undersøge problematikken.

P&O Ferries argumenterer for, at handlen ”i forhold til britisk lovgivning ville kvalificere som en fusion, da havnene i Calais og Boulogne ikke længere vil kunne adskilles fra Eurotunnel.”

Brevet tilføjer at Eurotunnels kontrol med havnene ”vil styrke Eurotunnels position i markedet på den Engelske Kanal og have konkurrenceødelæggende effekt,” såsom at øge rivalernes omkostninger, en reduktion i færgefartens tiltrækningskraft og en reduktion i færgetrafikkens tiltrækningskraft.

Med hensyn til bevillingen af driften af havnene konkurrerer Eurotunnel med den nuværende operatør, Opalkystens Handelskammer. Den nye bevilling vil blive tildelt senere i år eller tidligt i 2014.

Eurotunnels er allerede involveret i en undersøgelse af de britiske konkurrencemyndigheder efter at handelsmyndighederne henviste en sag til dem i efteråret. Denne sag omhandler købet af tre færger og andre aktiver fra den kollapsede kanaloperatør SeaFrance. Myndighederne forventes at aflevere deres svar den 14. april.

DFDS går efter ny Kanal-rekord i 2013

Eurotunnel ser potentiale i rederi trods lav omsætning

Eurotunnel regner med halvandet års underskud på rederi

DFDS-konkurrent optrapper slaget i Den Engelske Kanal 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs