En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.02.2013kl. 15.47

Søfartens Ledere: Unge officerer skal ned i løn

Officerernes egen organisation, Søfartens Ledere, lægger op til, at unge officerer skal ned i løn. Bl.a. for at de kan mærke forskellen på at blive seniorofficer.
af TOMAS KRISTIANSEN

Søfartens Ledere opfordrer nu til, at de unge officerer skal gå ned i løn.

Bag ideen fra officerernes egen organisation ligger, at lavere løn til juniorofficererne vil være med til at reducere rederiernes omkostninger. I en kommentar i det nye nummer af fagbladet fra Søfartens Ledere lægger foreningens formand, Jens Naldal, op til, at erhvervets parter sætter sig sammen og laver en aftale om nye og mere konkurrencedygtige lønninger til nyuddannede officerer. "Jeg vil gerne invitere Maskinmestrenes Forening, Danmarks Rederiforening og ikke mindst de unge selv, til debat og dialog om fremtidens lønniveau," skriver Jens Naldal og fortsætter:

"For mig at se er det nødvendigt med en fast aftale om lavere lønninger til juniorofficererne og dermed en reduktion af rederiernes omkostningsniveau, hvis ideen om en kompetencefond skal give mening for alle virksomheder i Det Blå Danmark."

Maritim kompetencefond

Søfartens Ledere præsenterede ved juletid idéen om etablering af en maritim kompetencefond, hvor aktørerne i det blå erhvervsliv sammen står for rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af nye danske skibsofficerer.

"I den forbindelse hilser jeg den positive modtagelse fra brancheorganisationerne Danske Maritime og Olie Gas Danmark velkommen. Den er et bevis på behovet for danske skibsførere, maskinmestre og skibsofficerer bredt i det maritime erhverv, og ikke kun i forbindelse med drift af skibe," hedder det i lederen.

Jens Nadal mener, at de unge - til gengæld for en lavere løn - sikres beskæftigelse og dermed den første, helt nødvendige erhvervserfaring til søs gennem en kompetencefond. Samtidig skal en lavere startløn holde motivationen oppe hos de unge, så de fortsætter i faget:

Forstår de unge

"En ny lønstruktur skal også øge lønforskellen mellem juniorofficerer og seniorofficerer, så der er et større incitament for de unge til at komme frem i verden og op i kompetenceniveau."

Formanden for Søfartens Ledere forstår dog godt, hvis de unge har svært ved at se fornuften i en lavere løn:

"Jeg forstår godt, at de unge har svært ved at acceptere at skulle lidt ned i løn, når der stort set ikke er nogen arbejdsløshed. Men når vi hører arbejdsgivere snakke, handler det, udover lønomkostninger, også om, hvorvidt der er danske officerer nok på markedet til, at en satsning på denne gruppe kan fastholdes. Derfor giver det mening at gøre det attraktivt for danske rederier at ansætte flere danske juniorofficerer end nu," påpeger han.

Danmark har brug for en Maritim Kompetencefond

Nul ledighed blandt skibsofficerer truer væksten

Søfartens Ledere: Beskæftigelse er fokus i 2013 

 

Relaterede artikler:

  • Danmark har brug for en Maritim Kompetencefond

  • Foto: Søfartens Ledere

    Nul ledighed blandt skibsofficerer truer væksten

  • Søfartens Ledere: Beskæftigelse er fokus i 2013

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Thun Tankers
Tank

Svensk shippingkoncern bestiller otte nye skibe hos europæisk værft

Svenske Erik Thun Group føjer otte nye tørlast- og tankskibe til sin ordrebog. Skibene skal bygges i Holland og vil blive leveret fra oktober næste år.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Senior Porteføljemanager

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge