ShippingWatch

Smedegaard er lykkedes med åbenhedsstrategi

Åbenhed er blevet et plusord på Esplanaden, siden Nils Smedegaard blev hentet til A.P. Møller-Mærsk, hvor han blandt mange andre opgaver skulle stå for at modernisere virksomhedens image. Det er i den grad lykkedes, vurderer Martin Jes Iversen, lektor ved CBS.

Foto: MAGNUS MØLLEr

Tingene har ændret sig på Esplanaden.

Selv om de blå vinduer ikke kan åbnes indefra og altid har været hermetisk lukkede, så bliver der i langt højere grad luftet ud hos A.P. Møller-Mærsk, hvor både investorer og offentligheden kan følge med i virksomhedens gøremål. Og netop at åbne virksomheden mere for omverdenen var én af flere dagsordener, som Nils Smedegaard skulle være med til at løse, da man i 2007 hentede ham til A.P. Møller-Mærsk.

En vellykket mission, vurderer fra Martin Jes Iversen, der er lektor ved CBS og løbende har fulgt udviklingen i Mærsk.

”Jeg synes, det er gået godt for ham. De kommunikerer anderledes nu end før, og de er meget professionelle i deres kommunikation og meget målrettede,” siger han.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!

Åbenhed - med sig selv og andre

Netop arbejdet med at skabe en ny åbenhed var afgørende vigtig for Smedegaard, skriver Niels Lunde i bogen ”Hr. Møllers nye mand – Nils Smedegaard revolution på Esplanaden - og på Carlsberg” fra 2008. Ikke kun når det kom til ekstern og intern kommunikation, men i hele forståelsen af A.P. Møller-Mærsks ”kultur, selvforståelse og uddannelse.” Det nye fokus skinnede således ifølge bogen også igennem, da Nils Smedegaard i 2008 præsenterede de vigtigste mål for virksomheden.

1. Maersk Line - gennemførelsen af streamLINE

2. Simplify og & Clarify – afbureaukratisering og forenkling af processer

3. Skabelse af af en performancekultur – en ny HR-strategi

4. Mere åbenhed, både eksternt og internt

5. Ny profil på miljøområdet

Denne strategi skulle løse flere behov hos A.P. Møller-Mærsk, som forinden Nils Smedegaards ansættelse var vokset på en uhensigtsmæssig måde på grund af flere opkøb gennem 90erne og tidlige 00er og derfor havde store udfordringer med at integrere de forskellige forretninger. Mærsk var blevet uoverskuelig, fortæller Martin Jes Iversen.

”Der var behov for en person, som kunne skære igennem forretningen og optimere processerne internt, men også kunne modernisere virksomhedens image eksternt,” forklarer Martin Jes Iversen.

Relevant information

”Det handler ikke bare om at lægge information ud for at gøre det. Det skal være relevante informationer om virksomheden, som giver målrettede points i forhold til at være en attraktiv virksomhed for interessenter. Og der er Nils Smedegaard meget systematisk. Det er meget vigtigt for ham, at kunden er i centrum.”

Den øgede åbenhed mod omverdenen viser sig blandt andet i meget detaljerede afrapporteringer til investorerne, A. P. Møller-Mærsks første kapitalmarkedsdag, samt interviews til store internationale medier og ikke mindst tilstedeværelse på de sociale medier. Og vælger man at være åben, så vælger man samtidig også at være ærlig.

Sådan gør han: Portræt af Maersk Lines sociale profil 

Timme Bisgaard Munk, redaktør på Kommunikationsforum, kalder det i en artikel ”at strippe til den nøgne sandhed”. For virksomheder handler det ifølge ham om at stå stolt frem og fortælle ærligt og åbent om butikken – også når det gør ondt. Virkeligheden i dag gør det nemlig umuligt at skjule sig, så hvorfor ikke tage ejerskab over historien, spørger Timme Bisgaard Munk. Det formåede Maersk Line, da et containerskib torpederede en hval i sommeren 2012. I stedet for at skjule sig for omverden, blev historien lagt på Facebook.

Maersk Line er pionér

Og det har betydning at satse på øget transparens, fortæller Martin Jes Iversen:

”Det har haft positiv konsekvens på parametre som investorer, den politiske dagsorden og rekruttering. Især investorerne har været rigtig godt tilfredse med, at der er mere åbenhed nu i forhold til processerne og performance, hvor man syntes, det var en ekstremt lukket virksomhed,” siger han og uddyber:

”Maersk Line er i virkeligheden en pionér og dagsordenssætter inden for sin branche i forhold til åbenhed nu. De sætter dagsorden i forhold til investorrelations, så det har virkelig været positivt for dem. De har også vundet på, at talenterne rundt om i verden kan se, at det her er en synlig virksomhed, som tager nye skridt i forhold til nye produkter som Maersk Daily og Triple E.”

Smedegaard: Vi vil forsat være størst i shipping

Sådan forløb Mærsks kapitalmarkedsdebut

Alm Brand: Maersk lokker investorer til med ny åbenhed

Maersk vil kaste lys over mørke divisioner på kapitalmarkedsdag 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs