ShippingWatch

Her er ugens vigtigste historier fra ShippingWatch

Debat om slow steaming, lave priser på havneterminaler, søfartsministerens udmelding om DIS- og tonnageskat og mulighederne ved biomasseeksport var de vigtigste historier fra ShippingWatch i denne uge. Læs dem her.

Problemer med slow steaming

Det kan blive dyrt at sejle langsomt, afgør ny britisk dom:

Advokater: Slow steaming kan sende redere i retten 

Gorrissen: Slow steaming åbner for en palet af juridiske tvister 

Danske redere oplever ikke problemer endnu

Redere afviser juridiske problemer med slow steaming

 

Billige havne

Det koster ikke længere så meget at investerer i terminaler:

Prisen på havneterminaler er styrtdykket siden 2008 

Drewry: Priser på havneterminaler er normaliseret  

Det skaber muligheder for de store spiller på området som APMT:

APM Terminals udpeges som vinder i slag om havneopkøb

Analytiker: Pres på Mærsks russiske havneopkøb

 

 

DIS og tonnageskat - eller?

SF-minister Anette Vilhelmsen gav mandag næsten en garanti på at bibeholde DIS og tonnageskatten. Og så alligevel ikke:

Søfartens minister: DIS og tonnageskat er afgørende 

 

I Søfartsstyrelsen er arbejdet med den maritime vækstplan i gang:

Søfartsstyrelsen vil sikre arktisk sejlads med fempunkts-plan

Det blå erhvervsliv tager kampen op mod bureaukratiet 

 

Masser af biomasse

Eksporten fra USA til Europa af biomasse er stærkt stigende:

Kæmpe hop i biomasse-eksport 

Det kommer danske redere til gode:

Lauritzen: Biolast skal fordobles de næste år 

 

Læs også om:

Dumme fejl på rederiernes hjemmesider:

Rederiers hjemmesider fulde af pinlige fejl

 

Gøteborgs havns forberedelser til Triple-E-skibene:

Maersk Line forbereder Gøteborg Havn til Triple-E

 

Succes for redernes trainee-ordning:

Rederne: Vi skal fortsat rekruttere 

Stor interesse for redernes trainee-uddannelser 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs