ShippingWatch

Japansk storrederi reducerer flåden efter milliardtab

Mitsui OSK Lines (MOL), der bl.a. er en del af den Maersk-ledede VLCC-pool Nova Tankers, vil reducere sin tilstedeværelse i spotmarkedet i såvel tank- som tørlastmarkedet  efter et ekstraordinært tab på en mia USD.

Foto: Colourbox

Mitsui OSK Lines (MOL), der er en del af den Maersk-ledede VLCC-pool Nova Tankers, vil reducere sin tilstedeværelse i spotmarkedet i såvel tank- som tørlastmarkedet  efter et ekstraordinært tab på en mia USD.

I rederiets kvartalsrapport fremgår det ifølge Lloyd's List, at "den vedholdende nedtur i tørlastmarkedet" og "langvarige stagnation i tank" gør det nødvendigt at reducere eksponeringen i spotmarkedet i indeværende kvartal.

Mitsui OSK reducerer antal skibe 

Rederiet vil droppe omkring 130 bulk carriers, 10 procent af dem capesize, såvel som panamax, handymax og handysize.

Yderligere vil rederiet sælge eller ophugge fem råolietankere inden 31. marts og yderligere to senere. MOL solgte eller ophuggede 15 tørlastskibe og fire tankskibe fra april til december sidste år.

Mitsui vil lægge containerhovedkvarter i Hong Kong 

Asiatiske rederiaktier stiger på højere rater 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs