ShippingWatch

MSC trækker højsæsontillæg tilbage

MSC dropper et tillæg på 300 USD pr. teu, som ellers skulle være trådt i kraft i sidste uge. Markedet er for slapt til at klare en prisstigning af den størrelse nu, vurderer analytikere over for Lloyd's Loading List.

Foto: APM Terminals

300 USD pr. teu skulle have været indført som ekstra tillæg på MSCs containere i sidste uge. Det blev det ikke. Måske fordi, markedet ikke er klar til ekstra gebyrer.

"De har formodentlig besluttet, at der er bedre mulighed for at gennemføre en prisstigning i begyndelse af marts,” siger mæglerfirmaet GFI, med indirekte reference til Hapag-Lloyds nylige udmeldelse om indførelse af prisstigning på 750 dollars per teu d. 15. marts, skriver Lloyd's Loading List.

Det er ikke ualmindeligt, at redere kan annoncere en gebyrstigning for så derefter at droppe den igen.

”På baggrund af SCFI (Shangai Containerized Freight Index) ser det ikke ud til at markedet er stramt nok til at kunne klare en stigning på denne side af det kinesiske nytår (10. februar), og siden hvornår har januar overhovedet været en ’højsæson’?” spørger analytiker Benjamin Gibson fra Clarkson Securities ifølge Lloyd's Loading List.

Han vurderer, at nye prisstigninger er afhængige af væksten i efterspørgsel efter de kinesiske helligdage lagt sammen med, om rederierne kan få omsat overkapaciteten, der præger markedet til effektivitet.

Hapag-Lloyd forsøger med stor rateforhøjelse

Drewry: Lange udsigter til rateløft

Alphaliner: Rederne i strid modvind i 2013 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs