ShippingWatch

Drewry: Stærkt stigende indtjening for tankskibe

På trods af lavere aktivitet i sidste måned af 2012 var der stærk stigning i indtjeningen for tankskibe, skriver Drewry i en analyse. Drewrys Tanker Earnings Index steg således i december 2012 til over gennemsnittet for de sidste to år.

Foto: Teekay

2012 sluttede med et indtjeningshop for tankskibe, selvom aktiviteten var lav. Det skriver analytikerne fra Drewry i en analyse, hvor det fremgår, at Drewry Tanker Index i december steg til et niveau over gennemsnittet for de sidste to år. Indtjeningsniveauet er dog stadig ikke på noget komfortabelt niveau for ejerne, advarer Drewry.

"Spot chartering-aktiviteten var fortsat svag gennem en måned, der blev forkortet af feriedage, selvom travlheden før ferien skubbede fragtraterne lidt højere op," skriver Drewry.

Således faldt efterspørgslen på Suesmax-tankskibe faldt med 26 pct. i december, ligesom lastning i den Arabiske Golf faldt med henholdvis 37 pct. og 45 pct. for VLCC- og Aframax-fartøjer i december. Ligeledes var aktiviteten for Panamax-fartøjer lav, og antallet af kontrakter faldt med 27 pct. på grund af lav efterspørgsel i vestlige markeder i den korte handelsmåned.

VLCC-ejere

Til gengæld kunne VLCC-ejere glæde sig over indtjeningsstigninger på trods af moderat stigning i bunkerpriser. Sejladser på den toneangivende rute fra den Arabiske Golf til Fjernøsten steg med syv point til WS48, og indtjeningen blev mere end fire gange så høj i forhold til februar på 15.500 dollar om dagen mod 4.000 dollar.

Suezmax-indtjeningen fra Vestafrika til den Amerikanske Golf steg med 16 pct. til WS65, Suezmax-fartøjer der sejlede på Middelhavet oplevede en stigning til 5.200 dollar om dagen mod 4.300 dollar om dagen i november.

Ligeledes steg Aframax-indtjeningen fra Østersøen til Storbritannien og kontinentet med 26 pct. til WS77 til 7.500 dollar om dagen fra en negativ indtjening på 4.400 dollar om dagen. Aframax-indtjeningen på ruter der sejler i Nordvesteuropa steg til 11.800 dollar om dagen fra 3.400 dollar om dagen i november.

Raterne var dog fortsat svage for Aframax-skibe der sejlede Caribien til USA.

Panamax-tankskibe, der sejlede fra Nordvesteuropa til Caribien og USA, oplevede bedre rater i måneden på grund af lavt udbud. Indtjeningen på ruten steg med 8 pct. til 18.700 dollar om dagen i løbet af december, mens indtjeningen på sejlads fra Caribien til USA steg til 15.200 dollar om dagen fra 7.500 dollar om dagen i november.

Ny Mærsk-chef forventer flere tankkrak i 2013 

Nødlidende tankrederi betaler til tiden 

Iranske skibe flygter fra tysk storbank 

Nordic American Tankers overvejer ekspansion 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs