ShippingWatch

Drewry: Stærkt stigende indtjening for tankskibe

På trods af lavere aktivitet i sidste måned af 2012 var der stærk stigning i indtjeningen for tankskibe, skriver Drewry i en analyse. Drewrys Tanker Earnings Index steg således i december 2012 til over gennemsnittet for de sidste to år.

Foto: Teekay

2012 sluttede med et indtjeningshop for tankskibe, selvom aktiviteten var lav. Det skriver analytikerne fra Drewry i en analyse, hvor det fremgår, at Drewry Tanker Index i december steg til et niveau over gennemsnittet for de sidste to år. Indtjeningsniveauet er dog stadig ikke på noget komfortabelt niveau for ejerne, advarer Drewry.

"Spot chartering-aktiviteten var fortsat svag gennem en måned, der blev forkortet af feriedage, selvom travlheden før ferien skubbede fragtraterne lidt højere op," skriver Drewry.

Således faldt efterspørgslen på Suesmax-tankskibe faldt med 26 pct. i december, ligesom lastning i den Arabiske Golf faldt med henholdvis 37 pct. og 45 pct. for VLCC- og Aframax-fartøjer i december. Ligeledes var aktiviteten for Panamax-fartøjer lav, og antallet af kontrakter faldt med 27 pct. på grund af lav efterspørgsel i vestlige markeder i den korte handelsmåned.

VLCC-ejere

Til gengæld kunne VLCC-ejere glæde sig over indtjeningsstigninger på trods af moderat stigning i bunkerpriser. Sejladser på den toneangivende rute fra den Arabiske Golf til Fjernøsten steg med syv point til WS48, og indtjeningen blev mere end fire gange så høj i forhold til februar på 15.500 dollar om dagen mod 4.000 dollar.

Suezmax-indtjeningen fra Vestafrika til den Amerikanske Golf steg med 16 pct. til WS65, Suezmax-fartøjer der sejlede på Middelhavet oplevede en stigning til 5.200 dollar om dagen mod 4.300 dollar om dagen i november.

Ligeledes steg Aframax-indtjeningen fra Østersøen til Storbritannien og kontinentet med 26 pct. til WS77 til 7.500 dollar om dagen fra en negativ indtjening på 4.400 dollar om dagen. Aframax-indtjeningen på ruter der sejler i Nordvesteuropa steg til 11.800 dollar om dagen fra 3.400 dollar om dagen i november.

Raterne var dog fortsat svage for Aframax-skibe der sejlede Caribien til USA.

Panamax-tankskibe, der sejlede fra Nordvesteuropa til Caribien og USA, oplevede bedre rater i måneden på grund af lavt udbud. Indtjeningen på ruten steg med 8 pct. til 18.700 dollar om dagen i løbet af december, mens indtjeningen på sejlads fra Caribien til USA steg til 15.200 dollar om dagen fra 7.500 dollar om dagen i november.

Ny Mærsk-chef forventer flere tankkrak i 2013 

Nødlidende tankrederi betaler til tiden 

Iranske skibe flygter fra tysk storbank 

Nordic American Tankers overvejer ekspansion 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs