ShippingWatch

Smedegaard: Vi driver udvikling i tredje verden

Firmaer i samme branche som A.P. Møller-Mærsk er med til at skabe udvikling og vækst i landene i den tredje verden for eksempel ved at udbygge infrastrukturen. Problemet ved den rolle kan være manglende transparens, fortæller adm. direktør Nils Smedegaard til Berlingske.

Foto: MAGNUS MØLLEr

Når store multinationale selskaber af samme type som A.P. Møller-Mærsk investerer i ulande, er virksomhederne med til at skabe vækst og udvikling i de lande, hvor de driver forretning. Adm. direktør Nils Smedegaard Andersen ser derfor virksomheder som A.P. Møller-Mærsk som vigtige spillere, når den globale vækst skal sikres. Det siger han i et interview med Berlingske Business, der dækker topmødet i Davos.

"I vores branche sidder vi med nøglen til udvikling i mange lande i den tredje verden. Hvis du i et afrikansk land bygger en moderne havn, skaber du nye muligheder for lokale virksomheder. I Nigeria har vores opgradering af havnen eksempelvis givet mulighed for, at man kan samle motorcykler lokalt til det nigerianske marked frem for at importere. Nu ved man, at komponenterne kommer til tiden," siger Nils Smedegaard Andersen til Berlingske Business.

Han fremhæver Kina som det klassiske eksempel på, at infrastrukturprojekter har skabt vækst i landet. Et nyere eksempel er A.P. Møller-Mærsks arbejde med at bygge terminaler i afrikanske lande som Nigeria. Men eksempelvis kan havnene ikke drives uden et velfungerende landtransportnet, hvor Mærsk-koncernen f.eks. ikke er leveringsdygtig i jernbaner. Derfor foreslår Smedgaard et øget samarbejde mellem industrikoncernerne.

Infrastruktur kan ikke skabes alene

"Vi investerer selv kraftigt i infrastruktur i Afrika og de mindre lande i Asien, og vi vil gerne have, at flere går med. Vi kan bygge fine havneterminaler, og vi kan bygge depoter inde i landet. Men vi driver f.eks. normalt ikke jernbaner. Der er behov for, at mange forskellige typer af virksomheder investerer for at få infrastrukturen på plads," siger han til Berlingske Business.

Et stort problem ved at foretage de mange store anlægsinvesteringer kan ifølge topchefen - set fra virksomhedernes side - være manglende transparens i udviklingslandene, så virksomhederne ikke er sikre på, hvordan og hvorledes de kan operere i landet på, og om der er sikkerhed for deres investeringer.

"I nogle udviklingslande er der problemer med manglende transparens ved store anlægsopgaver. Transparens og retssikkerhed er vigtigt for at sikre vækst. De rigtige skal vinde koncessionerne, hvad enten det gælder havne, oliekilder eller noget tredje, og investorerne skal have sikkerhed for, at de får de forventede arbejdsbetingelser. Man løber en stor risiko, når man investerer i lande, hvor man ikke føler sig tryg med hensyn til gennemsigtighed og retssikkerhed," siger han til Berlingske Business.

Protektionisme fra udviklingslandenes side bliver også fremhævet som et problem af topchefen. En af gruppens divisioner, Maersk Line, arbejder, som ShippingWatch tidligere har beskrevet, med transparens i form af antikorruptionsarbejde, i det globale netværk MACN, hvor flere rederier globalt er med til at forsøge at påvirke magthavere til et mere gennemsigtigt samarbejde - f.eks. ved investeringer.

Mærsk-chef: Lavtlønnede må gå ned i løn 

Rederier fokuserer på anti-korruption

Analyse: Korruption forsinker containere 

Mere fra ShippingWatch

Blackrock bliver storaktionær i Borr Drilling

Den multinationale kapitalforvalter ejer nu i alt 5,67 pct. af aktierne i Borr Drilling. Aktiekøbet kommer samme dag, som Borr Drilling har solgt tre rigge under bygning for at styrke selskabets pressede økonomi.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs