Asiatiske rederiaktier stiger på højere rater

Der er fredag store stigninger til flere af de asiatiske rederier, som nyder godt af stigende rater på både container- og tørlastmarkedet og en lille positiv overraskelse fra Kina.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF RITZAU FINANS

Der er fredag store stigninger til flere af de asiatiske rederier, som nyder godt af stigende rater på både container- og tørlastmarkedet og en lille positiv overraskelse fra Kina, hvor væksten var en spids højere end ventet i fjerde kvartal. Topix maritime transportindeks oplever ifølge Bloomberg News den største stigning i mere end et år, og rettes blikket mod Japan, klarer de store rederiaktier sig rigtigt godt.

Kawasaki Kisen Kaisha tordner i vejret med 13 pct., Mitsui OSK Lines stiger 8 pct. og Nippon Yusen med 5,7 pct. Der kan være flere årsager til de store fremgange.

Drewry: Stillehavsruter opnår halvdelen af højsæsonbonus 

BNP-tallene fra Kina, der viste en vækst på 7,9 pct. i fjerde kvartal fra samme periode året før, har givet et generelt løft på aktiebørserne i Asien. Men det forklarer formentlig ikke hele stigningen. Bloomberg News henviser desuden til stigende rater på fragt af containere fra Asien til USA samt de seneste 11 dage i træk med stigende tørlastrater.

Ifølge Bloomberg News steg Drewrys Hongkong til Los Angeles 40 fods container (FEU) benchmark i ugen, der sluttede 16. januar, 14 pct. til 2524 dollar. Det er ifølge Bloomberg News den første stigning i fire uger og et resultat af, at generelle rateforhøjelser på i gennemsnit 600 dollar per FEU er trådt i kraft. Japans containerrederier er typisk stærke på containerruterne til USA og containerfragt internt i Asien.

Selvom tørlastraterne stadig langt fra er imponerende, er de dog nu steget 11 dage i træk, og Baltic Dry indekset, der afspejler rateniveauet på tværs af de største ruter og skibsstørrelser, er gået fra 698 ved årets start til 820 i går, torsdag. Torsdag steg indekset 5 pct., og capesize-indekset steg næsten 10 pct.

RITZAU FINANS

Shipping ramt af diplomatisk krise mellem Sydkorea og Japan 

Fearnley: Triste udsigter for japansk shipping 

 

 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også