Produkttank fordobler indtjening på Atlanten

Raterne for produkttank fra Nordeuropa til USAs østkyst er i den forløbne uge blevet yderligere styrket, skriver analysehuset Fearnley i en opdatering torsdag. Det er godt nyt for Torm og andre produkttankredere, men den seneste tids ekstremt positive udvikling kan være ved at vende.
World Scale, der er grundlaget for fastsættelse af raterne, er i løbet af den seneste uge steget med 50 point. Det svarer til en fordobling i den daglige indtjening på Atlanten med rater i niveauet 185 point på World Scale svarende til 23.193 USD om dagen. Trods det nuværende optimistiske marked er Fearnley forsigtigt i forventningerne om yderligere optur i rateniveauet på grund af den i forvejen markante stigning på hovedruten og flere skibe, der nu sejler i ballast fra den amerikanske atlanterhavskyst og Brasilien op til Nordeuropa.
Ny Torm-formand: Vi overlever også nye lånebrud
Den negative tendens fra vest mod øst, der har været tiltagende i den forløbne uge, vil fortsætte, mener Fearnley, fordi der er mere end tilstrækkelig med kapacitet til rådighed i Mellemøsten for både LR2- og LR1-redere, der i øjeblikket kæmper hårdt for at bevare sidste uges høje rateniveauer.
Raterne, fra vest mod øst, for LR2-skibene (Long Range) faldt fem point på World Scale til i alt 90 svarende til 11.958 USD om dagen, mens LR1-raterne i den forløbne uge faldt til 117,5 point svarende til 13.407 USD om dagen, skriver Fearnley.
Under Torms ekstraordinære generalforsamling onsdag i København med endelige godkendelse af rederiets restruktureringsplan, nye ejere og ny bestyrelse, understregede såvel CEO Jacob Meldgaard og den afgående bestyrelse, at rateniveauet de seneste måneder er stærkt og i virkeligheden det bedste i produkttank i løbet af de sidste 3-4 år.
Kortvarig opblomstring af tankmarkedet
"Hvis fragtraterne i en årrække forbliver på de niveauer, der på det seneste er set i produkttank-markedet i fjerde kvartal 2012, så vil selskabet kunne opfylde sine nye finansielle covenants og fremover være i stand til at betale sine rente- og afdragsforpligtelser efterhånden som de forfalder. Såfremt fragtraterne når det 10-årige historiske gennemsnit, vil Torm være i en position med overskud og mulighed for at betale betydelige afdrag på bankgælden. Sagt enkelt: Med en markant og hurtig forbedring i fragtraterne vil Torm kunne afvikle al sin gæld," sagde den afgående bestyrelsesformand N.E. Nielsen i sin beretning.
Relaterede artikler:
Analytiker: Håbet for Torm er vokset på få måneder
For abonnenter
Torms produkttank kommer først ud af krisen
For abonnenter