ShippingWatch

Drewry: Lange udsigter til rateløft

Containerrederne skal se langt ud i horisonten for at finde mulighed for at hæve raterne. På trods af at flere redere har skåret kapacitet væk og trukket ruter ud af containermarkedet, så vil rateniveauet forblive lavt vurderer Drewry.

I løbet af det seneste år har containerrederierne forsøgt at hæve raterne syv gange. Alligevel er raterne ikke nået op på det niveau, de nåede med et succesfuldt løft i marts 2012 til 2.700 USD, men ligger nu i januar 2013 på 2.400 USD. Det behøver ikke at være en katastrofe for rederne, vurderer Drewry Maritime Research i sin seneste rapport Container Forecaster, men det viser, at der er en "fundamental svaghed" i markedet på grund af de lave volumener og en ikke-eksisterende højsæson i det forgangne år.

Drewry fremhæver, at det har været brugt som strategi at aflyse ruter i form af såkaldte "missed sailings," men at strategien ikke har været tilstrækkelig hjælp i et marked præget af overkapacitet.

"Fokus på denne taktik (missed sailing) vil kun føre til betydelige volatilitet i spotmarkedet med redere, der vil reagere på svagheder på en midlertidig basis, og dermed med en GRI (general rate increase), som kun bruges til at forhindre yderligere erosion i raterne frem for at højne dem med substantiel margin," siger Neil Dekker, der er Drewry's analysechef for research på containermarkedet.

Selvom Drewry ikke tror på bedre rater i den umiddelbart nære fremtid, er analysehuset optimistiske i forhold til den globale efterspørgsel, som forventes at stige med 4,6 pct. i år.

Mærsk står foran stort skvulpeår

Handelsbanken spår rateløft i januar

Asien-Europa-nedtur fortsætter 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs