Kuwait-rederi vil have skibe i Triple-E-klassen

Det kuwaitiske rederi United Arab Shipping Co. har indledt forhandlinger med forskellige skibsværfter om nybygninger af containerskibe på op til 18.000 teu. Der er dermed tale om megaskibe i størrelsesordenen som Maersk Lines Triple-E-skibe, erfarer Lloyd's List.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Der er kæmpe containerskibe på vej fra flere af verdens store rederier, og nu melder det kuwaitiske United Arab Shippng Co. sig på banen med ønsket om at bygge skibe, der som de første er helt oppe i Maersk Lines Triple-E-klasse.

Ifølge Lloyd's List er rederiet gået i gang med at undersøge, hvilke værfter der vil tage ordrer på op til 18.000 teu store containerskibe. Forhandlingerne er i sin spæde start, og der forventes ikke at blive truffet beslutninger før i andet kvartal.

Læs mere om kæmpeskibene i ShippingWatchs nyhedsbrev - prøv det gratis i 40 dage

Det kuwaitiske rederi ser efter sigende også på containerskibe i størrelsesordenen 14.000 teu. Endnu har United Arab Shipping Co. dog hverken be- eller afkræftet rygterne, skriver Lloyd's List.

United Arab Shipping Co. er ikke det eneste rederi, der er på vej med konkurrenter til Maersk Lines Triple-E-skibe. I går fortalte Lloyd's List, at koreanske K Line også har planer om at sætte kæmpeskibe i søen.

Derudover er taiwanesiske Yang Ming på vej med fem 14.000 teu skibe til levering i 2015, ligesom kinesiske Cosco og koreanske Hanjin, som Yang Ming er i CKYH-alliance med, allerede har skibe på 13.000-14.000 teu. Rederiet CSAV har også bestilt skibe på henholdsvis 16.000 og 9.000 teu.

Verdens største containerskib er i Europa 

De største skibe på havet lige nu er Maersk Lines franske konkurrent CMA CGMs skibe på 16.020 teu. Det ene af slagsen, Marco Polo, har været i Europa på sin jomfrutur i december.

Alphaliner: Verdens havne er ikke klar til gigantskibe 

De mange store skibe, bekymrer analytiker Lars Jensen fra SeaIntel:

»Mærsk står i et dilemma i 2013. De nye skibe er fine nok, fordi de har lavere enhedsomkostninger, men udfordringen er at fylde dem. Man har lidt malet sig op i et hjørne, fordi man også har introduceret det daglige koncept, Daily Maersk, med stort set daglige afgange. Det betyder, at man ikke bare uhæmmet kan lukke ruter for at fylde de store skibe, uden at det går ud over Daily Maersk. Det er et sundt koncept, men kun hvis der er volumen nok,« sagde han til ShippingWatch fredag og nævnte, at Maersk Line ikke er den eneste store aktør med tilgang af nye tonnage i år:

»CMA CGM får også et par skibe mere af dem med 16.000 containere, som er de største i dag, og flere andre får skibe med 14.000. Det bliver spændende at se, hvordan man vil agere, når det sker.«

Storskibe i massevis rammer søen i 2013 

Smedegaard: For tidligt at sige hvor Triple-E skubber skibe hen


Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også