ShippingWatch

Mærsk ønsker lov om brændstof i Hongkong

Maersk Line truer nu myndighederne i Hongkong med at stoppe med brugen af svovlfattig bunkerfuel fra næste år, hvis regeringen ikke pålægger rederierne, som bruger byens havn, at bruge en højere oliekvalitet. Det skriver Bloomberg News.

Foto: KIN CHEUNG

Uden faste regler, vil de rederier der bruger de mere forurenende - og billigere - brændstoffer få en konkurrencefordel i form af færre omkostninger sammenlignet med Maersk, der bruger den renere, men også dyrere svovlfattige olie. Det påpeger Maersk Lines nordasiatiske chef Tim Smith.

Maersk Line har sammen med 17 andre transportoperatører frivilligt brugt den svovlfattige olie gennem de sidste to år for at bidrage til at bremse forureningen i Hongkong.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
 

Tim Smith peger på, at de incitamenter som skal få rederierne til at skifte til renere brændstoffer, langt fra dækker de meromkostninger som den renere olie medfører. Samtidig er betalingerne ofte forsinket på grund af en langsommelig administration.

"Nogle rederier, som holder til her, får en omkostningsfordel ved ikke at skifte til brændstof med lavt svovlindhold. Det mener vi ikke kan være rigtigt, og vi ønsker, at regeringen griber ind med regulering," siger han.

Maersk Lines containerskibe, der lægger til i Hongkong, bruger et brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, mens kravene fra myndighederne i Hongkong tillader et svovlindhold på op til 3,5 pct. Til sammenligning skal skibe, der anløber havne i Nordsøen og Østersøen anvende et brændstof med maksimalt 1 pct. svovl.

Hong Kong på vej med skrappe miljøkrav til redere 

I september sidste år indførte Hongkongs regering en treårig incitamentsordning for at fremme brugen af renere brændstoffer. Rederier med oceangående skibe, der skifter til brændstof med lavt svovl-indhold, får reduceret havneafgifter med 50 pct.

Brugen af renere brændstof koster Maersk Line op mod 2 mio. dollar om året, mens rabatten på havneafgifter kun dækker ca. 40 pct. af udgifterne til den dyrere olie.

En del af de større rederier har forpligtet sig til frivilligt at bruge renere brændstof, og blandt andet Orient Overseas International, der er det største Hongkong-baserede containerrederi, støtter initiativet og arbejder sammen med regeringen i forsøget på at fremme en lovgivning, der gør det obligatorisk for alle skibe at bruge den samme brændstof-standard.

NGO: Emissioner fra shipping er vores største bekymring 

Hongkong er verdens tredje-travleste containerhavn, og skibsfarten er en væsentlig bidragsyder til byens massive forurening som vurderes at koste 3000 dødsfald årligt.

"Visse rederier er tilbageholdende med at bruge penge på den slags initiativer, især når der ingen ende er i sigte for den frivillig ordning," siger projektleder Veronica Booth fra Hongkongs Civic Exchange, der gennem mere end 10 år har lobbyet for at reducere forureningen og forbedre byens luft.

Mærsk vil fortsætte med at bruge de renere brændstoffer indtil udgangen af året, mens en lovgivning på området afventes. Rederiet anløber Hongkongs havn to til tre gange dagligt.

RITZAU FINANS

Maersk Line: Vi skal have lige vilkår i miljøkrav 

Hong Kong på vej med skrappe miljøkrav til redere

DNV forudser markant grønnere shipping i 2020 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs