En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
07.01.2013kl. 07.09

Mærsk ønsker lov om brændstof i Hongkong

Maersk Line truer nu myndighederne i Hongkong med at stoppe med brugen af svovlfattig bunkerfuel fra næste år, hvis regeringen ikke pålægger rederierne, som bruger byens havn, at bruge en højere oliekvalitet. Det skriver Bloomberg News.
Foto: KIN CHEUNG
AF RITZAU FINANS

Uden faste regler, vil de rederier der bruger de mere forurenende - og billigere - brændstoffer få en konkurrencefordel i form af færre omkostninger sammenlignet med Maersk, der bruger den renere, men også dyrere svovlfattige olie. Det påpeger Maersk Lines nordasiatiske chef Tim Smith.

Maersk Line har sammen med 17 andre transportoperatører frivilligt brugt den svovlfattige olie gennem de sidste to år for at bidrage til at bremse forureningen i Hongkong.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
 

Tim Smith peger på, at de incitamenter som skal få rederierne til at skifte til renere brændstoffer, langt fra dækker de meromkostninger som den renere olie medfører. Samtidig er betalingerne ofte forsinket på grund af en langsommelig administration.

"Nogle rederier, som holder til her, får en omkostningsfordel ved ikke at skifte til brændstof med lavt svovlindhold. Det mener vi ikke kan være rigtigt, og vi ønsker, at regeringen griber ind med regulering," siger han.

Maersk Lines containerskibe, der lægger til i Hongkong, bruger et brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, mens kravene fra myndighederne i Hongkong tillader et svovlindhold på op til 3,5 pct. Til sammenligning skal skibe, der anløber havne i Nordsøen og Østersøen anvende et brændstof med maksimalt 1 pct. svovl.

Hong Kong på vej med skrappe miljøkrav til redere 

I september sidste år indførte Hongkongs regering en treårig incitamentsordning for at fremme brugen af renere brændstoffer. Rederier med oceangående skibe, der skifter til brændstof med lavt svovl-indhold, får reduceret havneafgifter med 50 pct.

Brugen af renere brændstof koster Maersk Line op mod 2 mio. dollar om året, mens rabatten på havneafgifter kun dækker ca. 40 pct. af udgifterne til den dyrere olie.

En del af de større rederier har forpligtet sig til frivilligt at bruge renere brændstof, og blandt andet Orient Overseas International, der er det største Hongkong-baserede containerrederi, støtter initiativet og arbejder sammen med regeringen i forsøget på at fremme en lovgivning, der gør det obligatorisk for alle skibe at bruge den samme brændstof-standard.

NGO: Emissioner fra shipping er vores største bekymring 

Hongkong er verdens tredje-travleste containerhavn, og skibsfarten er en væsentlig bidragsyder til byens massive forurening som vurderes at koste 3000 dødsfald årligt.

"Visse rederier er tilbageholdende med at bruge penge på den slags initiativer, især når der ingen ende er i sigte for den frivillig ordning," siger projektleder Veronica Booth fra Hongkongs Civic Exchange, der gennem mere end 10 år har lobbyet for at reducere forureningen og forbedre byens luft.

Mærsk vil fortsætte med at bruge de renere brændstoffer indtil udgangen af året, mens en lovgivning på området afventes. Rederiet anløber Hongkongs havn to til tre gange dagligt.

RITZAU FINANS

Maersk Line: Vi skal have lige vilkår i miljøkrav 

Hong Kong på vej med skrappe miljøkrav til redere

DNV forudser markant grønnere shipping i 2020 

 

 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Maersk Line: Vi skal have lige vilkår i miljøkrav

    For abonnenter

  • Foto: KIN CHEUNG

    Hong Kong på vej med skrappe miljøkrav til redere

    For abonnenter

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    DNV forudser markant grønnere shipping i 2020

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Senior Porteføljemanager

  • People and Operations Partner

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge