En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
04.01.2013kl. 10.54

Ny Thoresen-chef: Det er gået meget stærkt

Det thailandske rederi Thoresen Thai Agencies ønsker at booste sin tilknytning til det atlantiske marked. En ambition Henrik Jeremiassen skal være med til at løfte som chef for det nyetablerede datterselskab med base i København.
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Torsdag annoncerede det børnoterede thailandske rederi Thoresen Thai Agencies (TTA), at det etablerer et datterselskab i København. I spidsen for rederiets danske afdeling står Henrik Jeremiassen, der fredag morgen havde taget plads i afdelingens nye kontor i Hellerup på Tuborg Boulevard. Selv om første arbejdsdag reelt først er på mandag.

Thai-rederi etablerer sig i København 

"Det er gået meget stærkt," fortæller Henrik Jeremiassen til ShippingWatch.

For to måneder siden opsagde han sin chefstilling hos Ultrabulk og har siden "været på græs", som han siger, og været med i periferien og de mere praktiske detaljer i forhold til etableringen af datterselskabet, der kommer til at høre under Thoresen Thai Agencies selskab i Singapore, TSS.

"Inden for de sidste par år har Thoresen udskiftet ledelsen og fået en mere aggressiv strategi og været meget aktive i Singapore. Grundlaget har været, at de (Thoresen, red.) kunne mærke, at de missede lidt på det atlantiske marked, blandt andet på grund af tidsforskellen fra Singapore, og derfor ønskede at have en lokal repræsentation her."

At valget lige faldt på Danmark, handlede måske i højere grad om kandidaten, mener Henrik Jeremiassen. Han fortæller, at der inden den endelige etablering af kontoret i København også var tale om London og Genève. Men den danske regerings indsats for at tiltrække og få udenlandske virksomheder til at etablere sig i Danmark har, ifølge ham, gjort en forskel.

 

I løbet af processen har Thoresen haft løbende kontakt til Udenrigsministeriet, der gennem ambassaden i Mumbai har assisteret med råd og vejledning.

"Det har gjort det betydeligt nemmere, og det har også været en brik i at overbevise bestyrelsen i Thoresen om, at det nok også var det rigtige sted at gøre det," siger Henrik Jeremiassen.

Gode takter i svært marked

Hvor mange andre tørlastrederier er udfordret af krisen og ikke mindst overkapaciteten på verdenshavene, ser scenariet ikke så sort ud for Thoresen, fortæller Henrik Jeremiassen, der forventer en ændring af markedet i det kommende år.

"Vi har da forventninger om, at det ændrer sig inden for de næste 12 måneder, og så skal vi selvfølgelig være klar til det. Men allerede den dag i dag, der har vi faktisk så lave omkostninger på vores tonnage, at vi kan lave penge i dagens marked," siger han.

Indtil videre består kontoret af Henrik Jeremiassen og Andreas Rossen, der også kommer fra Ultrabulk. Men målet er at vokse.

"Der er nogle forholdsvis aggressive vækstplaner for kontoret, så hvis alt går vel, så bliver vi nogle stykker flere," siger han og erkender dog, at tørlastmarkedet ikke er inde i sin bedste periode, hvilket også er en udfordring i forhold til at etablere en ny forretning.

"En af de store udfordringer bliver at bygge en forretning op i et marked, som er deprimeret og sløvt. Men vi ser selvfølgelig også på lidt længere sigt, og der handler det lige så meget om at være parat, når markedet kommer," siger han.

Skal udbrede kendskabet

Lige nu handler det ifølge direktøren om at udbrede kendskabet til Thoresen og det nyetablerede kontor i netværket og skabe de rette forbindelser. Og forbindelser burde Henrik Jeremiassen have nok af med en lang karriere i shippingbranchen.

"Og så skal vi i gang med at udnytte det atlantiske marked og komme ind og etablere os på det. Hvad vi helt præcist kaster os over, kan jeg ikke komme nærmere ind på," siger han.

Konkurrenterne er de andre store rederier som Norden, Ultrabulk, Lauritzen og Clipper, fortæller Henrik Jeremiassen.

"Vi går efter at operere på det samme marked på samme vilkår som de andre."

Thai-rederi etablerer sig i København

Norden-konkurrent vil fordoble sin tørlast-flåde

Bank: Tørlast på vej op i kommende år  

Relaterede artikler:

  • Thai-rederi etablerer sig i København

  • DVB Bank: Tørlast på vej op de kommende år

  • Norden-konkurrent vil fordoble sin tørlast-flåde

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Photo: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Photo: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Photo: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • People and Operations Partner

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge