ShippingWatch

Rekordår for leveringer af suezmaxer

Tankflådens udvikling i 2012 var præget af meget lave leveringer på aframax og long range produkttankere, men rekordstore leveringer på suezmaxes. Det viser en rapport fra skibsmægleren Gibson, skriver Lloyd's list.

Foto: Rederiforeningen

Aframaxsegmentet og long range toprodukttankere med dobbeltskrog i størrelsesordenen 80.000-120.000 dwt steg med kun 1,2 pct. i 2012, mens flåden af suezmaxsegmentet steg med 7,6 pct., viser en analyse af tanksektoren i 2012, som skibsmægleren Gibson med hovedsæde i London har foretaget.

Det første segment - aframax/LR 2 tank - fik en flådeforøgelse svarende til 11 skibe, og flåden er nu oppe på 899 skibe, hvoraf kun 23 er enkeltskrogede tankskibe. Til sammenligning kom der 33 suezmaxskibe på vandet.

De kæmpestore supertankere blev også flere i 2012 med en vækst på 7,1 pct. svarende til 40 skibe. Samtidig blev flere skibe i de store segmenter også skrottet.

"Truende lovgivning og stigende brændstofomkostninger kunne give incitament til at fjerne flere enheder næste år," siger en analytiker fra Gibson til Lloyd's List.

Gibson vurderer, at på trods af en situation med stor overkapacitet og få nye ordrer, vil der også være store muligheder i tankmarkedet i 2013.

Fredriksen: Oplægning i stor skala eneste udvej

Stærk efterspørgsel i Kina løfter olie- og tankredere

Scorpio planlægger flere nye øko-skibe 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs