ShippingWatch

Stor international bekymring om ballastvandkonvention

De internationale foreninger for rederier, værfter og klassifikationsselskaber udtrykker efter sit årlige møde stor bekymring for, hvordan og på hvilken måde IMOs ballastvandkonvention skal indføres i de kommende år.

ICS, IACS, Bimco og flere af de internationale foreninger for redere, værfter og klassifikationsselskaber er nervøse for den fremtidige implementering af ballastvandkonventionen. Organisationerne er både bekymrede for, at mange skibe med nærmest et slag skal have systemer til rensning af ballastvand ombord, når konventionen træder i kraft, ligesom de er bekymrede for tilstrækkelig typegodkendelse af de systemer, der er blevet lavet til industrien.

Bekymringen fra de internationale organisationer ligner den, som både Danmarks Rederiforening og flere andre redersammenslutninger har udtrykt. Problemet i deres øjne er, at rederne kan ende med at have installeret systemer til rensning af ballastvand, som i sidste ende ikke vil være tilstrækkelige til at møde konventionens krav, og investeringerne vil derfor være spildt.

"Det er godt, at mange regeringer nu ser ud til forstå redernes argumentation om, at det vil være meget svært at retrofitte titusindvis af skibe i en tidsperiode på to til tre år efter ikrafttrædelsen, som konventionens tekst lige nu lægger op til. Der er enighed i IMO om at udvikle en IMO Assembly Resoultion med henblik på vedtagelse i 2013 for at lette implementeringsfasen," sagde formand for ICS Masmichi Morooka ved mødet i Busan i Korea ifølge en pressemeddelelse.

Samme holdning findes hos værfterne.

"Det er afgørende, at vi letter implementeringskaosset ved at sprede indførelsen over fem år i stedet for to eller tre," sagde Dave Iwamoto, formand for Committee for Expertise of Shipbuilding.

Norske Veritas: Afgørende ændringer i verdensflåden frem til 2020

Østersø-region leder efter smuthul i ballastvandkonvention

Derfor tøver redere over for nye miljøkrav 

Mere fra ShippingWatch

Esvagt byder sig til i Taiwan

Det danske rederi har udset sig en mulig lokal partner i Taiwan, hvor selskabet gør sig store forventninger til havvindmarkedet. Lykkes Esvagts planer, kan selskabet være klar til at servicere havvindparker i Fjernøsten om få år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs